Daniel: “Ik mag niet klagen. Dat mag wel, maar ik heb er geen reden voor, dus daarom doe ik het ook niet.”

Manager: “Hahaha, dat is heel mooi. Ik wilde graag iets met je bespreken.”

Daniel: “Brand los!”

Manager: “Ik heb laatst een heel aardige CD in handen gekregen van het Nederlandse Symmetry en ik denk dat zij de ideale opener zijn voor jullie komende Europese tour.”

Daniel: “Ik weet dat je een goede muzikale smaak hebt, anders hadden we je trouwens nooit in dienst genomen, dus als jij daarvan overtuigd bent, dan moet je maar eens contact opnemen met die gasten.”

Manager: “Oké, dat zal ik doen. Ik laat je wel weten wat er uitkomt.”

Uiteraard betreft het hier een fictieve conversatie, slechts bedoeld om enigszins aan te geven in welke hoek je de muziek van Symmetry moet zoeken. Voor alle duidelijkheid: we hebben hier niet te maken met een onvervalste kopie. Integendeel zelfs. Symmetry’s sound kent voldoende eigenheid en ook tal van andere invloeden, maar de geest van Pain Of Salvation waart in talrijke passages van de composities op “A Soul’s Roadmap” vrij opvallend rond. Vandaar deze insteek. Overigens is het erg waarschijnlijk dat de heren er niet rouwig om zouden zijn, mocht het bovenstaande telefoongesprek in de nabije toekomst daadwerkelijk plaatsvinden. Maar dat is slechts een inschatting.

Je kunt Symmetry met goed fatsoen geen nieuwkomer meer noemen. De band timmert al meer dan tien jaar aan de progressieve metalweg. In 1997 werden op de mini-cd ‘To Divinity’ de eerste vier songs vereeuwigd. Het duurde daarna bijna vijf jaar voordat de groep toe was aan een vervolg met de volwaardige cd ‘Watching The Unseen’, een knappe plaat met een gerijpt en vrij volwassen geluid. Met de release van “A Soul’s Roadmap” zet Symmetry wederom een flinke stap voorwaarts.

Het nieuwe album is in eigen beheer uitgebracht, maar dat hoor en zie je er absoluut niet aan af. De heren hebben eigenlijk alles zelf gedaan, behalve de productie dan. Die was in de bekwame handen van Marc Ter Braak. Hij is er in geslaagd om Symmetry’s muziek uitstekend uit de verf te laten komen. Heel degelijk werk. Zanger Erik Masselink en bassist Bas Hoebink (toepasselijke voornaam) zijn verantwoordelijk voor het fraaie, professioneel ogende artwork en laten daarmee zien ook nog over andere creatieve kwaliteiten te beschikken dan alleen maar muzikale.

“A Soul’s Roadmap” is een typische conceptplaat naar een idee van Erik Masselink, met als centraal thema: de zoektocht van hoofdpersoon Korben naar de ziel van zijn vrouw. Het verhaal wordt in omgekeerde volgorde verteld. Om deze aanpak kracht bij te zetten, begint het album dan ook met track vijftien – het moment dat Korben’s ‘reis’ ten einde is – en telt daarna af naar één. Origineel bedacht en een prijzenswaardige poging om de platgetreden paden eens niet te bewandelen.

Groot pluspunt in Symmetry’s muziek zijn de boeiende dubbel gitaarpartijen en dito solo’s. Bijzonder de moeite waard. Verder zitten de nummers gewoon stuk voor stuk prima in elkaar. Ze kennen veel afwisseling, zijn melodieus en worden nergens te gecompliceerd. De kracht van “A Soul’s Roadmap” zit in het geleverde spel en de interessante sfeerveranderingen, die zorgen voor een mooie dynamiek. Je wordt als luisteraar aardig in het vertelde verhaal meegezogen. De zang zal niet iedereen tot de verbeelding spreken, die is soms net iets te schreeuwerig, te druk. Masselink’s stem heeft veel power maar ontbeert een beetje de warmte van een Daniel Gildenlow of een Ray Alder (Fates Warning). Naast de genoemde Pain Of Salvation verwijzingen, brengt dit album ook regelmatig de gedachte aan een band als Redemption boven. Zelfs Nevermore en Zero Hour (baswerk) drukken heel af en toe hun neus aan het venster.

“A Soul’s Roadmap” is een prima plaatje voor de liefhebber van pittige progressieve metal met stevig gitaarwerk. Wederom een bewijs dat we als Nederland inmiddels een duchtig woordje meespreken in dit wereldje. Het lijstje van uitstekende bands van vaderlandse bodem wordt alsmaar langer en langer.

Joost Boley