Bart Brouwer: toetsen, "big crash"
Mathieu Cleyne: fret en fretloze basgitaar
Rob Haertel: aanvullende drums
Mellie Oudejans: viool, zang en "whispers"
Gerard Vos: drums, "big crash"
Mussorgsky's Pictures At An Exhibition (1999)

T-Tauri is een Eindhovense band die het heeft aangedurfd om het ruim een eeuw oude meesterwerk “Pictures at an Exhibition” van Modest Mussorgsky op te pakken en op CD uit te brengen. Tussen oppakken en uitbrengen ligt natuurlijk een episode van creativiteit en vindingrijkheid dat door T-Tauri moest worden uitgewerkt. Een symfonisch stuk van dit genre vraagt om nadere uitleg als een gitarenband een klassiek stuk in combinatie met een viool uitwerkt.

Maar even terug naar de opkomst van de viool in de symfonische muziek. Een goed voorbeeld van vermenging van klassieke met symfonische muziek is de band Kansas met Robbie Steinhardt als boegbeeld op viool. Midden jaren zeventig kreeg Kansas wereldwijd bekendheid met klassiekers als Dust In The Wind en Carry On Wayward Son. Zij wisten klassieke- en symfonische muziek perfect samen te smelten tot een eigentijds geluid dat zich tot op heden nog steeds goed verkoopt.

En dan naar het stuk “Pictures At An Exhibition” zélf. Emerson, Lake and Palmer (ELP) bracht in 1971 hetzelfde muziekstuk op elpee uit en werd in die tijd een bestseller. De live uitvoering in de Newcastle City Hall is nog steeds uitzonderlijk te noemen mede door de extra bonus track van het swingende Blues Variation dat de zaal totaal in vervoering bracht. Maar dat was in 1971…

Nu, zo’n dertig jaar later waagt T-Tauri zich aan het stuk en ik moet zeggen dat ze dat op een voortreffelijke wijze doen. De CD opent met Promenade I en laat violiste Mellie Oudejans meteen van zich horen. Ik kreeg er een melancholiek gevoel bij. Zoals de gedragen viool synchroon met haar hoge zang de luisteraar ontspannen luisterend achterover in zijn stoel krijgt is van grote klasse. In het mysterieuze Gnomus staat Oudejans wederom centraal en wordt zij omringd door de andere muzikanten die het geheel opvullen. Promenade II begint met een rock-achtig intro waarbij gitarist Bart Beks zich volledig kan uitleven met een lekkere luie gitaarsolo zoals Steve Lukather van Toto daar een meester in is. Tijdens het beluisteren van “Pictures At An Exhibition” merk je dat de Conservatorium opleiding van enkele bandleden goed van pas komt omdat met veel passie de klassieke soli worden neergezet. Dit komt onder andere aan het licht in Il Vecchio Castello waar de viool tweestemmig met de gitaar het duet aangaat en het voelt alsof je als een veertje van hoog naar beneden zweeft.

Een andere insteek is Promenade III dat in een jazz jasje wordt gestoken en door bassist Mathieu Cleyne en drummer Gerard Vos solide wordt uitgevoerd. Two Polish Jews is typisch een stuk waar in toetsenist Bart Brouwer het voortouw neemt en de rest van de band gedisciplineerd volgt. Als een rode draad wordt vervolgd met Promenade V om zich voort te zetten in Limoges (The Market Place). Con Mortuis In Linqua Mortua is wat mij betreft het mooiste stuk op de CD. Eenvoudig van opzet met vioolintro ontvouwd het nummer zich al snel tot een aanstekelijke melodie dat met de intrede van de toetsen en een akoestische gitaar een extra ruggesteun krijgt. Met Baba Yaga is het uit met de serene melodieën en wordt er grof geschut ingezet waarbij het niveau van de live uitvoering van Emerson, Lake and Palmer zeker wordt gehaald. Waar Emerson alle soli uit zijn toetsen toverde haalt Oudejans dit moeiteloos uit haar viool en naar mijn mening met meer gevoel. De afsluiter The Great Gate Of Kiev voelt ook aan als de finale en heeft een bombastisch einde welke begeleidt wordt door de stem van Mellie Oudejans die nog wat hoge tonen over heeft.

T-Tauri kan trots zijn op hun eigentijdse versie van “Pictures At An Exhibition”. Sluit je voor ruim 50 minuten van de buitenwereld af, de kat de tuin in, telefoon van de haak want je bent voor niemand thuis. Laat je meenemen in een verhaal dat je moet beleven. Waar ik wel benieuwd naar ben is de opvolger van deze schijf want “Pictures At An Exhibition” is een bestaand klassiek stuk maar met welk éigen werk zullen ze ons de volgende keer verrassen?

Ruud Stoker