Tony Wells: drums
Rupert Willder: gitaar, lead gitaar
Lumen Et Caligo I (2002)
Jubal (2000)
Short Stories (1996)
Smoking Angels (1994)

Na eerst in 1996 op cassette te zijn uitgebracht, is “Short Stories” al weer een tijdje op cd verkrijgbaar. Tantalus maakt muziek waar je alle kanten mee uit kunt. Ben je liefhebber van blues dan zul je een prima tijd beleven aan Shot Down In Flames. Hou je van easy listening, dan kun je jezelf tijdens het beluisteren van het instrumentale 23 Enigma in pure ecstasy mee laten voeren naar een oase van rust. Het nummer klinkt door de inbreng van het orgel en de messcherpe akkoorden van gitaar zelfs als Santana of de beginperiode van Journey. Het geheel smaakt van tijd tot tijd erg ‘jaren zeventig’, de virtuositeit van de muzikanten en de goede productie maakt het toch weer ‘jaren negentig’. Het lijkt wel of Tantalus er voor gekozen heeft om meerdere doelgroepen in één keer te benaderen. Wat als rode draad door het album loopt zijn de bluesakkoorden.

In Light From Dark worden duidelijk de hoofdrollen door gitarist Rupert Willder en zanger Bob Leek opgeëist. Zelden heb ik een zanger aangehoord met zo’n warme donkere stem. De broeierige sfeer die hij de nummers meegeeft is van grote klasse. Willder geeft met zijn gitaarsoli de nummers vaart en op andere momenten ook weer subtiliteit. Je krijgt vaak het gevoel of je Steve Hackett in duel hoort gaan met Carlos Santana (dat zou trouwens ook eens een aardige combinatie kunnen zijn).

Moondance is een wat sneller, instrumentaal nummer maar laat niet de vlam in de pan slaan. Plans daarentegen begint met een lekker bluesschema dat met bombastische tussenstukken een swingend nummer oplevert. Op het moment dat het orgel aanzwelt ben je ook geneigd de volumeknop iets meer naar rechts te draaien. Fantastisch, zoals het samenspel tussen de muzikanten ten top voert. De scheurende gitaar leidt de weg naar de helaas maar ruim vier minuten durende song.

Met het dromerige City Of Dreaming Spires en het inspiratieloze Wherever You Turn krijg je toch ook wel een beetje het gevoel van gemakzucht. Er valt niet veel te beleven aan deze songs en wat mij betreft kun je deze gewoon overslaan, al was het alleen maar om snel in Toccata & Fugue in D Minor te komen. Toetsenist Max Hunt laat hier de blues- en rockschema’s voor wat het is en laat zijn verfijnde klassieke kant horen. De klassieke componist Bach zal zich niet happy voelen met deze uitvoering maar anno 21e eeuw genieten wij hier met volle teugen van. Can’t Say No is een waardige afsluiter van “Short Stories” en is het wederom genieten van de warme zang van Bob Leek. Het zou zeker niet onaardig zijn om dit nummer eens op single uit te brengen.

“Short Stories” is een geslaagd product van Tantalus en is het zeker waard om aan te schaffen. De identiteit is duidelijk. Ik ben ook heel benieuwd of de link ooit duidelijk gelegd zal worden naar symfonische muziek, omdat het bluesjasje maar niet echt uitgetrokken wordt.

Ruud Stoker