Doug Wimbish: basgitaar
The Tsjechisch film orkest en koor: orkest en koor
What Lies Beneath (2010)
My Winter Storm (2007)
Henkäys Ikuisuudesta (2006)

Achter op het cd boekje staat de tekst: “The Queen Of Ice”. Zou die tekst cynisch bedoeld zijn of een provocatie naar haar ex-collega’s?

In de recensie van Nightwish’s Dark Passion Play heb ik u al verteld waarom Tarja Turunen uit de Finse metalsensatie is gezet. Voor Tarja moet het volgens haar ex-collega’s van Nightwish niet moeilijk zijn om zelfstandig de wereld in te trekken, dat deed ze blijkbaar toch al. Maar is dat ook zo? Kan Tarja de kar helemaal alleen trekken en is ze ook in staat om een gelijkwaardig album neer te zetten zonder de hulp van Tuomas, Marko, Jukka en Emppu?

Het staat als een paal boven water dat de gehele sound van My Winter Storm rustiger is dan het Nightwish materiaal. Tarja heeft met haar klassiek geschoolde stem bewust gekozen voor songs waar haar vocale kwaliteiten meer naar boven komen dat het instrumentarium. Het zijn ook onbetwist de meer aansprekende nummers. De instrumenten staan in veel songs op een tweede plaats, hoewel die absoluut niet verkeerd gehanteerd zijn. Maar nummers als Damned And Divide, Minor Heaven en de in het Fins gezongen ballad Oasis zijn zo intens mooi doordat Tarja op een uitzonderlijk hoog niveau zingt. Ook haar voorkeur voor klassieke en soms filmische muziek is op dit album duidelijk te merken. In zekere zin kan je het rustige, symfonische werk vergelijken met dat van Sarah Brightman, de stevige nummers nog steeds een beetje met Nightwish, al zit de metal aanzienlijk minder in de productie en mix verwerkt.

Muzikaal wordt er toch echt uit een ander vaatje getapt dan dat Nightwish componist en meesterbrein Tuomas Holopainen kan tappen. Zie het zo: de schuimkraag van een biertje van Tuomas is precies twee vingers, die van de huidige componisten van Tarja drie of slechts één vinger. De perfectie wordt namelijk niet benaderd. Songtechnisch is het nog altijd beter dan gemiddeld, maar zeker op de stevige nummers van het album ontbreekt de magie. De symfonische getinte nummers zijn, zeker in samenwerking met het Tsjechische orkest, van een hoge kwaliteit, maar ook daar ontbreekt vaak net even dat beetje extra. Toch wil ik een lans breken voor The Reign en de daarbij behorende intro Seeking for the Reign. Liefhebbers van filmische en romantische muziek moeten dit checken, het is werkelijk wonderschoon.

Afknapper van jewelste is de meer dan verschrikkelijke cover van Alice Cooper’s Poisson. Nu is het origineel in mijn ogen al niet briljant, maar deze versie is wel heel dramatisch. Echt werkelijk alles is fout aan deze song. De zanglijn van Tarja, muzikaal, de moderne twist die mee is gegeven aan het nummer, alles is een totale mislukking. Ach, fouten zijn er om vergeven te worden, waarschijnlijk zal ze niet zo snel meer haar vingers branden.

Om weer op mijn inleiding terug te komen: kan Tarja de kar zelfstandig trekken? In mijn optiek is de stem van Tarja al een ‘unique selling point’ op zichzelf. Ze is in staat om een nummer volledig zelfstandig over de streep te trekken. Alleen het luisteren naar haar stem is al een genot op zich. Een voor de hand liggende conclusie is dat er absoluut geen winnaar uit de break met Nightwish is voortgekomen. Nightwish is als band een unique selling point armer, zeker als je in het achterhoofd meeneemt dat haar vervangerster nog niet eens half zo goed is. En Tarja is een paar briljante collega-muzikanten armer. Hoe het verder in de toekomst gaat? De tijd zal het leren.