Tom de Wit is een druk baasje. Hij bracht in de afgelopen tijd niet alleen een nieuwe ep uit met zijn band Mind:Soul, nu worden we ook nog eens getrakteerd op een herbewerking van zijn eerste album “First Draft”. Vandaar de slimme titel van dit werk. De oorspronkelijke cd is in 2004 uitgebracht en een blik op de website van TDW leert ons dat Tom de Wit toen de 20 nog moest passeren. Alleen dat gegeven maakt deze cd al een indrukwekkende prestatie.
Zoals gezegd bevat deze cd weinig nieuw materiaal. De Wit verwacht dan ook niet dat dit de beste cd van het jaar zal zijn, maar hij vindt dat het materiaal vanwege de energie en de passie een nieuw leven verdient. De nummers zijn erg volwassen en weten de aandacht goed vast te houden. De Wit nam zelf de zang, gitaar, bas, toetsen en drumprogrammering voor zijn rekening. Daarnaast zijn er nog twee andere muzikanten die gitaarpartijen hebben ingespeeld. Over de gehele linie is het gitaarwerk smaakvol en uitdagend. Snelheid wordt afgewisseld met mooie vloeiende solo’s. Ook qua riffs is het dik in orde, al is dat niet waar het vuurwerk plaatsvindt. Het (prominente) toetsenwerk doet af en toe wat aan Ayreon en The Pineapple Thief denken, en het gebruik van een orgel in het nummer Dreamwalk roept uiteraard meteen Deep Purple naar boven (al houdt de vergelijking daar dan ook op). In combinatie met stuwende drums en gierende gitaren leveren de nummer in elk geval een glimlach en een meeknikkend hoofd op. Al met al zijn de invloeden van bands als Porcupine Tree en Riverside duidelijk te horen, maar TDW heeft wel een onmiskenbaar eigen karakter.
Natuurlijk valt er ook wat aan te merken. De zang van De Wit blijft een beetje achter bij het niveau van de muziek. Hij klinkt helder en sympathiek maar is ook redelijk wisselvallig. Bij sommige genres is wisselvalligheid makkelijk te vergeven als dat wordt gecompenseerd door zeggingskracht en passie, maar binnen de symfonische progrock is perfectie in de regel ook erg belangrijk. Dit is echter een kleine kanttekening (lees: mierenneukerij). Het geheel is van erg hoog niveau en het ‘gezeur’ over de zang moet niet te zwaar worden opgevat. TDW is overduidelijk zeer getalenteerd, maar het gevoel blijft dat er nog een (kleine) stap gemaakt moet worden.
Het enige echte minpunt van deze cd is het gebruik van een drumcomputer. De partijen klinken niet dusdanig moeilijk dat een goede drummer het niet aan zou kunnen. Als je dan toch overgaat tot een complete bewerking van het origineel, dan is het zonde om dat niet met echte drums te doen. Er zullen uiteraard praktische of financiële redenen voor zijn geweest, maar het had de heruitgave wel meer gerechtvaardigd.
Met “First Re-Draft” levert TDW toch wel mooi werk af. Daar het oorspronkelijke album niet meer verkrijgbaar was, zullen fans die hun collectie willen aanvullen er erg blij mee zijn. Daarnaast is het een goede kennismaking met TDW. We kunnen gerust zeggen dat de Nederlandse prog scene zich met iemand als De Wit rijk mag rekenen.
David Nummerdor