Amos Williams: basgitaar
Odyssey (2015)
Altered State (2013)
Perspective (EP) (2012)
One (2011)
Concealing Fate (2010)

De kenners van het ‘djent’ genre behoeven geen nadere introductie tot de band TesseracT, vanwaar ik de kennismaking met deze Britten gemakshalve even oversla. Na twee ep’s en twee reguliere albums is het nu tijd voor een livealbum, genaamd “Odyssey”. De nummers zijn op verschillende podiums tijdens de “Altered State” tour  opgenomen in Europa en Rusland. Naast deze live cd versie is er ook een dvd opgenomen met dezelfde tracks, deze is echter in het geheel in Londen opgenomen.

Een ieder die de band heeft gevolgd weet dat TesseracT veel moeite heeft om de juiste zanger te vinden en die vervolgens ook te behouden. ‘Oudgediende’ Daniel Tompkins, die het debuutalbum “One” heeft ingezongen, heeft zijn opvolger Ashe O’ Hara al weer vervangen. O’ Hara is de zanger die wat mij betreft de muziek van TesseracT via “Altered State” toegankelijk heeft gemaakt voor een groot publiek. Hoe en waarom Tompkins weer terug is gekomen is niet helemaal duidelijk, maar het is aan hem om de nummers van het album “Altered State” te vertolken tijdens de tour en daardoor dus ook op deze liveplaat.

De technische kwaliteit die de band op deze live cd laat horen ligt over het algemeen hoog en de meeste nummers worden hoofdzakelijk getrokken van het album “Altered State”. Dat neemt automatisch met zich mee dat het vocale aandeel van Daniel Tompkins even wennen is, aangezien Ashe O’Hara een hoger bereik heeft dan Tompkins. Wel opvallend is dat je hier (mede door de povere geluidskwaliteit) duidelijk hoort hoe de band een diversiteit aan maatsoorten en poliritmische structuren toepast in zijn muziek. Ook als je liefhebber bent van technische baspartijen is dit een niet te missen plaat, want ook dat aspect komt hier goed tot uiting. Wil je echt eens horen hoe binnen de Djent cultuur de diverse maatsoorten en complexiteit en onnavolgbare tempowisselingen wordt toegepast, dan is deze cd een regelrechte aanrader.  Daarbij is wel een serieus te benoemen punt dat de muziek live toch minder ‘vet’ overkomt dan op de reguliere albums. Dat komt dus door magere de opnamekwaliteit, maar ook door de mix van het album. De liefhebbers van de typische vette sound en overdonderende productie van Tesseract zullen ongetwijfeld toch iets missen aan de opnames op dit album. De nieuwsgierige muziek-fan zonder overmatige interesse in het genre zal met deze live-cd niet ver komen, aangezien de dynamiek en spanning gedurende het album wegzakt.

Ondertussen heeft de band met zanger Tompkins al weer een nieuw album geproduceerd. Half september 2015 zal die uitkomen op het Kscope label. We houden u op de hoogte.