Nostalgia (8:59)
Frank Lucas: piano en toetsen
Brian Kovacs: basgitaar, contrabas, zang
Tommy Murray: drums, elektronische drums
Keith Semple: zang, gitaar, programmering, loops
The Cyberiam (2018)

Het titelloze debuutalbum van het Amerikaanse The Cyberiam verscheen al in februari 2018. Om de één of andere reden belandde het pas recent in de postbus van Progwereld. De band bestaat uit een viertal leden waarvan zanger en gitarist Keith Semple aan het begin van deze eeuw nog een korte tijd in één of ander boybandje heeft gezeten (leve het internet!). Gelukkig heeft Semple het licht gezien en is hij een andere muzikale weg ingeslagen. Het resultaat is een waarlijk geweldige plaat!

“The Cyberiam” biedt ontzettend veel lekkers voor de echte progfan. Het album staat vol met complexe partijen, sfeervol toetsenwerk en lekker lange nummers. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat dit een jaar lang onopgemerkt is gebleven. We horen echt heel veel invloeden terug op dit album. Zo trapt het negen minuten durende openingsnummer Alice In Afterland af met een heerlijke Led Zeppelin riff om vervolgens het hele nummer te klinken als Porcupine Tree in zijn beste dagen. Maar de band heeft ook goed naar Marillion en Rush geluisterd.

Het zijn Keith Semple en toetsenist Frank Lucas die volgens de website van de band de grootste palmaressen kunnen overleggen, maar wat mij betreft zijn het de overige twee bandleden die hier de show stelen. Drummer Tommy Murray en bassist Brian Kovacs vormen hier werkelijk een formidabele ritmesectie. Mochten Danny Carey en Justin Chancellor ooit vertrekken uit Tool, dan heb ik wel een adresje waar de band de vervangers kan oppikken. Murray legt over het gehele album een flink aantal heerlijke complexe ritmes neer, terwijl Kovacs met zijn ronkende basgeluid een oersterk fundament legt. Binnen de prog is het uiteraard prettig als muzikanten over de nodige technische bagage beschikken. Bij deze band is daar zeker sprake van. Maar de echte kunst is om deze techniek te gieten in nummers die goed te behapstukken zijn. The Cyberiam slaagt daarin met vlag en wimpel. Dit album is een schoolvoorbeeld van techniek en prettige liedjes die hand in hand gaan.

Het album kent nagenoeg geen zwakke momenten. Don’t Blink doet sterk aan Dream Theater denken met een rustig akoestisch begin en een spacey middenstuk die uiteindelijk leiden naar een stevig rockende finale waarbij je je luchtgitaar met alle plezier tevoorschijn haalt. Nog zo’n hoogtepunt is het daarop volgende 20/20 Visionary. Het is met een kleine zes minuten één van de kortere nummers op het album, maar het biedt in die relatieve korte tijd genoeg vertier. Echt een progressief hoogstandje. De band klinkt lekker stevig en schuurt vaak dicht tegen prog metal aan. Maar het wordt nergens dusdanig hard dat de doorsnee liefhebber van progressieve rock hier niet mee uit de voeten kan.

De tien nummers klokken over de vijfenzeventig minuten, maar die vijf kwartier zijn zo voorbij. De band werkt op dit moment aan nieuw materiaal en binnenkort verschijnt een single. Dat is goed nieuws, want deze band is een aanwinst voor het progressieve landschap. Zoals te zien op hun website staat de band live ook zijn mannetje. Met terugwerkende kracht jaarlijstmateriaal voor 2018.

Ralph Uffing