The Fierce And The Dead is zo’n band die altijd een beetje tussen de wal en het schip valt. Als de groep al op onze geliefde website vermeld wordt, dan is dat in een recensie van een festival waar ze ook stonden, en waar onze recensent slechts ruimte heeft voor drie zinnen over hun optreden. En de band presenteert nu het vierde studioalbum, maar we hebben er nog niet één gerecenseerd (wel een soloplaat van gitarist Matt Stevens). En dat voor een band die stiekem toch goed aan de weg timmert. Zo noemde Classic Rock Magazine hun vorige cd “The Euphoric” het beste progalbum van 2018 en Prog Magazine noemt ze een van hun 100 progiconen. Hoog tijd dus voor een beetje meer aandacht?
Een deel van het ‘probleem’, als je het zo wil noemen, ligt in de muziek van de band. Die was tot nu toe altijd een instrumentale fusie van psychedelische rock, postrock, shoegaze, prog en metal. Een lastig te labelen amalgaam van verschillende stijlen, van alles net niet genoeg (of van alles net te veel, zo je wilt) om de band goed te plaatsen. In de afgelopen vijf jaar, waarin de band naast corona ook te maken kreeg met ziekte van gitarist Matt Stevens, werden de bakens een beetje verzet. Bassist Kevin Feazey ging erbij zingen en de muziek verschoof -vinden ze zelf- een beetje naar de bombastische alternatieve rock van bands als Mercury Rev en Flaming Lips, zonder dat de oude liefde voor metal uit het oog werd verloren.
Dat leverde “News From The Invisible World” op, met 42 minuten een kort, maar toch bomvol album. Ik heb de plaat veelvuldig gedraaid, maar kreeg er maar met moeite een complete indruk van. De toepasselijk getitelde opener The Start lijkt te hinten op een progalbum in de traditie van Big Big Train, maar Shake The Jar heeft meer van doen met Mansun of The Kula Shakers. Golden Thread is dan weer absolute stonerrock en psychedelica, en zo verschuift het accent van nummer naar nummer.
Een recensent van een andere progwebsite noemde het album ‘bijna een ontmoeting tussen A-ha en de Gorillaz’ en dan besef je dat zo iemand de wanhoop nabij is om de band te duiden. Natuurlijk is het niet altijd goed om ten koste van alles te proberen om een band in een vakje te proppen, maar The Fierce And The Dead verzet zich zo halsstarrig dat je gaat snappen waarom de band bij het grote publiek onbekend blijft.
Dat wil niet zeggen dat “News From The Invisible World” een slechte plaat is, of dat er slecht op gespeeld wordt. Integendeel, dit is een gaaf bandje met op zichzelf sterke nummers, van zeer stevig tot poppy, met name gericht op gitaarriffs en de verdienstelijke stem van Fearey. Het is vooral een zeer Brits album, dat me soms deed denken aan David Bowie en Britpopbands als Suede en Pulp, maar er zijn ook passages die zeker tegen pure prog aanschurken, zoals het begin van Wonderful. Al die referenties, verwijzingen en regelrechte invloeden zorgen er wel voor dat het lastig is om te bepalen hoe The Fierce And The Dead nou écht klinkt, maar met zulke goeie muziek moet dat misschien maar niet uitmaken. Het levert in elk geval een avontuurlijke plaat op, met zulke uiteenlopende stukken dat ze je vast niet allemaal bevallen, maar waar je ook zeker iets van je gading kunt vinden. Filmische, grootschalige muziek van een uniek bandje.