Nomy Agranson: gitaar, achtergrondzang
Cat Heady: drums, loops

Vladimir Ratorguev: viool
Dmitry Ulyashev: sax, fluit
Alla Izverskaya: achtergrondzang
2nd Hands (2007)

Het aanbod van nieuwe bands uit het voormalige Oostblok neemt de laatste tijd behoorlijk toe. Na o.m. Little Tragedies, Apple Pie en Lost World, is hier nu The Gourishankar, wat zoveel betekent als: ‘een berg zo hoog als Mount Everest’. Met hun debuut “2nd Hands” bewandelt de band een pad met een divers scala aan muziekstijlen: van prog-metal tot klassiek en van eighties pop tot reggae. Maar wat belangrijker is: dit stoort nergens. Vlad MJ Whiner (zang), Doran Usher (toetsen), Nomy Agranson (gitaar) en Cat Heady (drums en loops) vormen de vaste basis van The Gourishankar, maar worden bijgestaan door Vladimir Rastorguev (viool), Dimitry Ulashev (sax en fluit) en Alla Izverskaya (achtergrondzang).

De eerste track Moon7 is een wervelend instrumentaal nummer waarbij de lat gelijk hoog wordt gelegd. Muzikaal zijn er raakvlakken met de recentere albums van Porcupine Tree en Riverside. Alle muzikanten excelleren in dit stevige nummer vol met tempo en stijlwisselingen. Aan zo’n nummer merk je gelijk dat je hier met een goed ingespeelde band te maken hebt die het componeren van complexe songs goed onder de knie heeft. Een beetje teleurstellend is Endless Drama. Dit nummer doet me, door de typische eighties synthesizer, nog het meest denken aan Jan Hammer ten tijde van zijn “Miami Vice” ellende. Op dit nummer horen we voor het eerst zanger Vlad MJ Whiner. Hij zingt een beetje onverstaanbaar, maar heeft verder wel een mooie stem. Queer Forest begint als een typisch prog nummer met vette drums en coole gitaarriffs, waarna het nummer net zo makkelijk switcht naar een laid back reggae deuntje. Gelukkig is dit uitstapje niet al te lang, waarna we weer terug zijn bij het begin: lekkere Echolyn en Gentle Giant achtige complexe prog. Hoewel heel kort (1:47 minuut) is Taste A Cake een lekker tussendoortje met  hoofdrollen voor pianist Doran Usher en violist Vladimir Rastorguev. The Inexpressible Chargin is een melancholische ballade waar de eighties synthesizers weer in terugkomen. De zesde track heeft als toepasselijke naam: Syx. In dit instrumentale nummer is een belangrijke rol weggelegd voor gastspelers Ulashev en Rastorguev. En net wanneer je denkt dat met …End de plaat zijn einde nadert, word je nog eens verrast op een extra hoofdmaal: met ruim 18 minuten op de teller is Marvelous Choice een terechte keus om als afsluiter te dienen. Net als Moon7 is dit een wervelend stukje muziek, met Eddie Jobson achtig toetsenspel en prachtige soundscapes.

Bij de eerste luisterbeurten was ik niet gelijk overtuigd van de kwaliteit van deze plaat. Vooral de gedateerd klinkende synthesizers en het reggae uitstapje waren een storende factor. Als ik de plaat niet had hoeven recenseren was ‘ie waarschijnlijk vrij snel in de kast beland. Maar door het steeds opnieuw beluisteren, ben ik meer en meer gaan genieten van de gedrevenheid en de passie die doorklinken in eigenlijk alle nummers. Bij het Eurovisie Songfestival nemen de Oost-Europeanen, tot ergernis van iedereen die niet daar vandaan komt, langzaam maar zeker de zaakjes over. Alhoewel ik ditzelfde scenario niet snel verwacht binnen de prog-rock, zou ik, met The Gourishankar als graadmeter, dit niet als een slechte ontwikkeling ervaren.

Ewout Boonen