What We Have Sown (2007)
Little Man (2006)
10 Stories Down (2005)
Variations On A Dream (2003)
137 (2001)
Abducting The Unicorn (1999)

Zoals wel vaker bij The Pineapple Thief volgt er niet lang na het meest recente album, “All the Wars”, een soort toetje, dit maal in de vorm van een ep. Op dit werkje staan vijf nummers. Build A World kwamen we al tegen op het volledige album, maar is hier vertegenwoordigd in zowel de oorspronkelijke versie als in een remix. De overige drie nummers zijn wel voor iedereen nieuw.

De band behoeft eigenlijk geen introductie meer. Als een soort semi-topclub eindigen ze steevast in het linkerrijtje, en halen ze met regelmaat de Champions League. Het geluid is de laatste jaren wat ingedikt, waarbij de nadruk ligt op stevige, compacte rocksongs. Deze worden opgeleukt door mooie arrangementen, uitgesponnen passages en bij tijd en wijle spannende elektronica.

Build A World is een goed voorbeeld van waar The Pineapple Thief voor staat. Een goed nummer verworden tot een heel erg goed nummer door de smaakvolle, ietwat orientaals klinkende strijkers. De remix is ook erg geslaagd. Alle instrumenten zijn vervangen door electronica, waardoor de melancholische sfeer een extra onaardse kwaliteit krijgt. Doordat Soord’s stem in deze remix meer ruimte krijgt, valt het ook weer op wat voor een fijne stem hij eigenlijk heeft. Een wereldzanger is hij nog steeds niet, maar misschien belangrijker dan dat, het is geen stem die snel verveelt.

Ook de rest van de ep is een mooie doorsnede van de band als geheel. You Don’t Look So Innocent is een springerig nummer dat van begin tot einde rockt en erg catchy aandoet. Misschien door de dikke knipoog die de gitaren geven aan Helter Skelter van The Beatles. What Are You Saying doet sterk denken aan Porcupine Tree voor die band het zwaardere pad koos. Voordat je de kans krijgt om echt een goede indruk te krijgen van waar het nummer heen wil, eindigt het bijzonder abrupt. De akoustische kant van de The Pineapple Thief komt naar voren in You Drew Blood. Het blijft een sterke kant van deze band. Of het nu met een volledig strijkorkest en een band op volle toeren is, of met een paar akoustische gitaren, het melancholische, soms stuwende geluid van de band blijft fier overeind staan.

Met deze ep brengt The Pineapple Thief het perfecte visitekaartje uit. De vormgeving van het plaatje is prachtig en de nummers een perfecte doorsnee van het steeds indrukwekkender wordend oeuvre. De remix van Build A World maakt het de moeite waard voor de fans. De mensen die altijd al eens wat van deze band in huis zouden willen hebben, maar nooit wisten waar ze moesten beginnen, kunnen mooi met dit werkje beginnen.

David Nummerdor