10 Stories Down (2005)
4 Stories Down ep (2005)
12 Stories Down (2004)
Variations On A Dream (2003)
137 (2001)
Abducting The Unicorn (1999)

Het was te verwachten. Elke officiële release van The Pineapple Thief wordt gevolgd door een stoet minder officiële bijproducten, of dat nou bonusdiscs, podcasts, ep’s, single’s of wat ook zijn. Meestal voegen die niet alleen iets toe aan deze officiële ‘Moeder-cd’, veelal is het materiaal erop ook daadwerkelijk beter. Zij die in het gelukkige bezit zijn van de eerste persingen van “Variations On A Dream” weten dat: de bijgevoegde “8 Days” is zo mogelijk nog beter dan deze toch al niet misselijke cd.

Hoewel de onlangs verschenen “Someone Here Is Missing” niet als de beste PT-cd de boeken in zal gaan, betrof het wel een strak en hagelfris werkje. Het dwingende karakter van de plaat, samen met de voor Pineapple Thief-begrippen korte duur van het werkje, maakte dat de cd nog steeds fervente voor- en tegenstanders kent. De voorstanders zij die tezamen met OOR’s Frans Steensma de cd als meesterwerk verklaarden  kregen hun gelijk bij het concert in de Boerderij, waar de plaat pas werkelijk tot leven kwam.

“Show A Little Love” is dus de nieuwe ep, of eigenlijk single van deze Britse band die maar niet tot het grote publiek wil doorbreken. Misschien lukt het met deze voortreffelijke single, die zowel vlot klinkt, als toch ook niets van de typerende stijl van The Pineapple Thief mist. De single is voorzien van een heuse videoclip, die hier te zien is: http://www.pineapplethief.com/news/show-a-little-love-official-video. Daarin valt vooral op hoe knap de gitaarsolo is halverwege, iets dat me ook tijdens het concert opviel.

Zoals vaker vindt leider Bruce Soord het leuk akoestische versies van nummers op te nemen. Ook deze kent er twee, maar die voegen feitelijk niet erg veel toe aan het origineel. Het enige is dat het fijn is Soord weer een soort van ballads te horen zingen, hetgeen de hele ep tot een veel rustigere aangelegenheid maakt. Tevens kent de ep een remix van Dead In The Water. Dat komt voort uit een plan van een paar jaar geleden om een complete remix-cd door fans te laten verzorgen, een plan dat nooit van de grond is gekomen, maar waar deze interessante interpretatie van overgebleven.

Werkelijk interessant voor fans is natuurlijk het zestien minuten durende To Live And Die To The Familiair Sounds Of… Toch zijn het gewoon vier losse extra nummers, om redenen die mij zijn ontgaan samengesteld tot één suite. Ik moet zeggen: als ze ‘gewoon’ op “Someone Here Is Missing” hadden gestaan, dan had ik ze waarschijnlijk niet afzonderlijk genoemd. Dus als tracks zodanig zijn ze niet zo opvallend. Toch vind ik het persoonlijk wel jammer dat ze niet op de ‘moeder-cd’ staan. Zeker tekstueel sluit het lekker aan bij So We Row. En het is sowieso prima muziek.

Leuk ep’tje dus, en gelukkig niet duur. Bruce, en dan nu graag één dvd. Graag een propvolle, tot de nok toe gevulde.