Practised Bravado (6:52)
Theo van Niel Jr.: gitaar, mandoline, banjitar, bas, toetsen en programmering

Thomas Lang: drums op Octaver, BBP en Practised Bravado.
Davy Andy Henket: drums op One Day Till Surnise
Dennis Leeflang: drums op Run Along
Practised Bravado (2017)

Tegenwoordig halen sommigen hun neus op voor muziek waar een gitaar prominent aanwezig is. Eigenlijk erg jammer! Hoewel de synthesizer dezer dagen steeds meer een hoofdrolspeler blijkt, is het zessnarig monster immers eveneens een instrument dat bestending de aandacht pakt. Als overtuigend bewijs voor dit standpunt kan men deze debuutplaat van Theo van Niel Jr. aanhalen.

Deze artiest was eerder actief als gitarist bij Mojo Man. Deze groep maakt aangename soul- en bluesrock op jaren 70-leest. Het is dan ook niet gek dat de gitaar centraal staat op deze soloplaat, hetgeen gelijk al uit de hoesfoto duidelijk wordt. Sommigen zullen dan wellicht vrezen dat deze focus resulteert in een pretentieus album vol met zelfingenomen technische hoogstandjes. Die angst blijkt onterecht. Dit album bevat namelijk sterke composities die consequent spannend blijven. Ja, het gitaarspel is duidelijk technisch onderlegd, maar het is nooit zo bombastisch dat het ergernis opwekt en bovendien heeft Theo een heel aangename, bluesy, speelstijl. Zijn gitaarspel doet zelfs enigszins aan Steve Vai en Jeff Beck denken. Voorts speelt hij duidelijk met veel plezier, wat altijd een positief punt is.

Een nummer dat gelijk de kwaliteit van dit album laat horen is One Day Till Sunrise. Deze compositie swingt behoorlijk. Deze artiest beschikt immers over een uitstekend gevoel voor tempo, aangezien hij  een soort eb en vloei-effect creëert waarop je als luisteraar graag mee dobbert. Qua variatie zit het op “Practised Bravado” ook goed. Zo is Run Along erg amusant. Country ritmes verwacht je namelijk niet direct, maar passen desalniettemin erg goed op deze plaat. Het beste nummer is echter afsluiter en titelnummer Practised Bravado. Verwacht veel opbeurende klanken die door de aanstekelijke ritmes wonderen doen voor het energiepijl.

Hoewel de muziek erg sterk is, blijkt het een verstandige keuze om dit album relatief kort te houden. Het zorgt ervoor dat deze plaat eigenlijk al weer over is voordat je er erg in hebt. “Practised Bravado” kun je daardoor prima meermaals achterelkaar draaien, hetgeen zeker als een compliment aan deze muzikant mag worden opgevat. Deze muziek laat met andere woorden een positieve indruk achter.

Desondanks moeten we toch ietwat kritisch zijn. Is dit debuut een wereldverheffende plaat die  essentieel luistervoer vormt voor de progliefhebber? Nee, dat is ook weer niet het geval. “Practised Bravado” is bovenal een plaat vol met muziek die voor gitaarliefhebbers de moeite van het aanhoren waard is. Deswege is dit vooral een aanbeveling voor de snarenenthousiasteling.

Luke Peerdeman