NEARfest 2000 zal door velen voornamelijk herinnerd worden om de gedenkwaardige optredens van het Amerikaanse Happy The Man en het transatlantische Transatlantic. De zeer indrukwekkende programmering van deze editie kent echter, naast deze twee headliners, nog veel meer fraais zoals bands als Anekdoten, Il Balletto Di Bronzo, DFA en Thinking Plague. “Upon Both Your Houses” is de registratie van het concert dat de laatstgenoemde band op zondag 18 juni 2000 gaf in het Zoellner Arts Center van de Lehigh University in Bethlehem (USA).
Het album bestaat uit vijf composities van “In Extremis” (Dead Silence, Maelstrom, The Aesthete, Kingdom Come en Behold The Man), drie stukken van “In This Life” (Lycanthrope, Love en Malaise), twee nummers van “Moonsongs” (Excerpt From Moonsongs en Warheads), een herbewerking van een stuk van Hamster Theatre (Hamster Dance) en een korte, geïmproviseerde pianosolo van toetsenist Matt Mitchell.
Getuige het catalogusnummer NFR0004 is “Upon Both Your Houses” al het vierde voortbrengsel van de samenwerking tussen het festival en Nearfest Records. Evenals de eerste drie liveplaten van het jonge label staan de gespeelde nummers in de juiste volgorde en bevat deze cd geen overdubs om zodoende een zo realistisch mogelijk livegevoel te reproduceren. Doordat het album bijzonder smaakvol door Bob Drake gemixt en gemastered is, klinkt de plaat bovendien werkelijk fantastisch. Nu is deze geluidstechnicus geen onbekende van de band, want hij was samen met gitarist Mike Johnson, begin jaren tachtig, één van de oprichters van Thinking Plague.
De muziek zelf kent weinig tot geen verrassingen, want Thinking Plague is nu eenmaal een band die meestentijds de albumversies minutieus volgt. De eigenwijze mengeling van avant-prog, klassiek, post-punk en rock-in-opposition leent zich per slot van rekening helemaal niet voor allerlei improvisaties en uitgerekte jams. Dat betekent geenszins dat het optreden snel voorspelbaar of zelfs slaapverwekkend wordt. Integendeel… de geestkracht en het temperament waarmee het gezelschap een bloemlezing uit zijn fraaie repertoire ten gehore brengt, is simpelweg verbluffend.
Omdat het stel zelden op het podium staat, klinkt het begin van het optreden enigszins nerveus en ietwat gespannen, maar naarmate het concert vordert komt de band als het ware pas echt goed op dreef. Dit is met name te horen aan Deborah Perry, want zij ondergaat op de planken langzaam maar zeker een ware metamorfose. De schuchtere, wat timide vrouw tijdens de eerste composities op “Upon Both Your House” maakt uiteindelijk plaats voor een buitengewoon zelfverzekerde zangeres, die het publiek betovert met haar psychopathische, vaak halfgesproken zanglijnen.
Nu is betoveren in dit geval misschien niet de juiste term, want haar indringende manier van zingen is inmiddels berucht aangezien zij uitstekend in staat is om volle zalen leeg te zingen. Ik vind echter dat Deborah Perry’s tegendraadse, hooghartige en soms zelfs afstandelijke zang juist een wezenlijk onderdeel van de muziek vormt. Haar zang vormt immers een schril contrast met de levendige klanken van de vijf heren om haar heen, waarbij de absolute hoofdrol in mijn ogen wordt opgeëist door werelddrummer Dave Kerman (o.a. 5uu’s, Ahvak, Blast, Motor Totemist Guild, Present, U-Totem).
Als groot liefhebber van Thinking Plague kan ik zonder meer stellen dat ik zeer in mijn nopjes ben met “Upon Both Your Houses”. Om die reden kan ik dit live-album dan ook zonder enig voorbehoud aanraden bij fans van deze bijzondere band. Ondanks dat de composities van de groep lang niet zo wereldvreemd klinken als in de regel wordt aangenomen, denk ik evenwel niet dat deze fraaie plaat de band meer fans zal opleveren. En dat is natuurlijk erg jammer…
Frans Schmidt