Season of Light (8:38)
Finale (1:17)
Chris Braide: zang, toetsen, gitaar
Lee Pomeroy: basgitaar
Ash Soan: drums
Universal Mind (2015)

Als je de cv’s van het trio Chris Braide, Lee Pomeroy en Ash Soan naast elkaar legt, dan krijg je een zeer indrukwekkend overzicht. Braide werkte als songwriter en producer met artiesten als Beyonce, Lana Del Rey en Christina Aguilera. Samen met drummer Ash Soan richtte hij The Producers op. Soan werkte op zijn beurt met Adele, Cher en Billy Idol. Lee Pomeroy kennen we van zijn samenwerking met Steve Hackett, It Bites en Rick Wakeman.

Levert een dergelijke samenwerking iets op waar wij progliefhebbers iets aan hebben? Beyonce en prog staan nu eenmaal niet bepaald dicht bij elkaar. Nu vrienden, geen zorgen. Het album “Universal Mind” is een perfecte samensmelting van pop, prog en rock. Braide omschrijft het zelf als “Het The Police en Yes ten tijde van het 90125 tijdperk, vermengd met new wave popmuziek in een rockbroek en op progsandalen”. En dat is precies wat je mag verwachten. Een heerlijke mix van Yes, Genesis, Tears For Fears, The Police, It Bites en Coldplay.

Alle nummers zijn in de basis prachtige liedjes, met pakkende refreinen en verder uitgebouwd met heerlijke instrumentale toevoegingen. Met name het pianospel van Chris Braide is zalig. Maar ook zijn neoprog uitspattingen op toetsen zijn een waar feest. Luister maar naar nummers als Radio, Put Down The Gun en het veel te korte Finale. Daarbij is Braide een voortreffelijk zanger met een warme sound. Tel daar het strakke basspel van Pomeroy en de vaak zware drums van Ash Soan bij op en je hebt een dijk van een band.

Lie Detector is een lekkere bombastische en stuwende opener, met opzwepende drums, vette toetsen, ijle zang en een opzwepend karakter. Dit moet je zo hard mogelijk afspelen. De afwisseling van sterke popmuziek en pakkende prog is prachtig in balans. Put Down The Gun heeft in eerste instantie een groot popgehalte; catchy melodie en mooi pianospel. Maar het laatste deel van het nummer is op en top prog met een toetsensolo in de stijl van Clive Nolan (Arena).

Het meest verslavend zijn Radio en I Play Debussy. Het eerste heeft een geniaal pianothema en de mooie stem van Braide. Het refrein zing je direct mee en blijft de rest van de dag in je hoofd zitten. In het midden zit een briljante neoprog toetsensolo die je mondhoeken ver omhoog zal drijven. Wat een vreselijk goed nummer! I Play Debussy is meer uptempo en heeft een zeer knappe opbouw, maar ook hier is het refrein verantwoordelijk voor het feit dat ik het nummer veel te hard opzet. Je blijft het meezingen! Mocht je je afvragen wie of wat “Debussy” is, dat is de Franse componist Claude Debussy (1862 – 1918) die bekend stond als vernieuwer in de klassieke muziek.

Ik ben erg onder de indruk van dit album. Pakkende liedjes, heerlijke refreinen en uitstekend instrumentaal werk. Een plaat om de hele dag op repeat te zetten. Een plaat die je de hele dag een brede glimlach zal bezorgen.

Maarten Goossensen