Critical Mass (2002)
Hypothetical (2001)
Clone (1998)
Extinct Instinct (1997)
Psychedelicatessen (1994)
Wounded Land (1993)

Om na een topper als “Hypothetical” terug te komen met de overtreffende trap was een uitdagende maar ook zeer moeilijke opdracht. Sommigen vergelijken Threshold gezien het gitaargeweld vaak met Metallica en anderen zien de band als de zoveelste kloon van Dream Theater. Gedeeltelijke waarheden maar bovenal moet Threshold gezien worden als een progressieve rockformatie die het moet hebben van doordachte composities, messcherpe gitaarsound en melodieuze zangpartijen van zanger Andrew McDermott. Hoewel in de symfonische muziek toetsen een leidinggevende rol speelt is dit bij Threshold een ondergeschikte rol. Gitaristen Nick Midson en Karl Groom eisen veelal de hoofdrol op en wisselen de vlijmscherpe gitaarsoli op perfecte wijze met elkaar af.

“Critical Mass” bevat evenals “Hypothetical” acht nummers en vult de huiskamer op één seconde na met een uur muziek. De opener Phenomenon geeft al meteen aan dat er met de productie niet te spotten valt. Een breed opgezet scala aan instrumenten inclusief echo’s en galm geeft de toon aan en heeft evenzoveel impact als de opener Light And Space op Hypothetical. Je hoort dat de inzet van de bandleden gigantisch is en het geheel klinkt als een hechte samenwerking. Choices neigt meer de kant uit te gaan van een doorsnee heavy metal nummer. De drums banen middels hak- en breekwerk de weg voor de gitaristen. Het nummer kan niet de volle acht minuten boeien en dat komt hoofdzakelijk door het storend aanwezig zijn van de snelle gitaarriffs. De inventieve toetsensolo in het midden van het nummer maakt een hoop goed.

Falling Away begint mooi en doet denken aan Another Day van Dream Theater. Een fraai nummer dat met recht een van de mooiste genoemd kan worden dat ooit uit de koker van Threshold is voortgekomen. Een krachtig gezongen refrein en ingetogen gitaarsoli brengt het nummer op grote hoogte. Fragmentation begint overdonderend maar heeft niet de kracht om dit het volledige nummer vast te houden. Een warrig nummer dat zo uit de stal van mindere nummers van Dream Theater kan komen. Daarentegen heeft Echoes Of Life meer inhoud. Vooral waar het gaat om het toetsenwerk. Het geheel klinkt als een hechte eenheid met prima afwisseling van toetsen en gitaarwerk. Jammer dat de heren van Threshold te weinig van dit soort nummers maken. De terughoudendheid van geweld aan het eind van het nummer is zeer gepast en is een mooie afsluiting van een prima nummer.

Round And Round en Avalon klinken mij té commercieel in de oren. Ze hebben niet de kracht en creativiteit die de voorgaande songs wel hebben. De titelsong, en tevens afsluiter, Critical Mass beantwoord wel aan die behoefte. Ook hier is de wisselwerking toetsen en gitaren prima op elkaar afgesteld. Er wordt meer met synthesizers gewerkt en McDermott krijgt alle ruimte om met zijn hoge stemgeluid de ontroerende refreinen te zingen. Een meesterwerkje dat absoluut dé uitschieter op de schijf is.

Met “Critical Mass” heeft Threshold wederom bewezen een van de betere rockbands van dit moment te zijn. De cd haalt niet het niveau van zijn voorganger maar borduurt verder op de ingeslagen weg. Fans zullen de schijf per definitie aanschaffen maar ondergetekende vraagt zich toch ook een beetje af of een volgende cd wel verrassend genoeg kan zijn om de lijn vast te houden.

Ruud Stoker

CD:

2LP (2014 uitgave):