Tohpati: Gitaar
Indro Hardjodikoro: Basgitaar
Demas Narawangsa: Drums en Indonesische percussie (rebana, kempluk)
Endang Ramdan: Indonesische percussie (kendang, gong, kenong)
Diki Suwarjiki: Suling (een soort fluit) en soundscapes
Save The Planet (2010)

Tohpati is een jazzgitarist die met zijn band een uitstekende mix van progressieve rock, fusion en wereldmuziek laat horen. Hij heeft zijn talent gebruikt om ons, de luisteraars, duidelijk te maken dat het niet goed gaat met de planeet en dat we de boel moeten redden. Toegegeven, het is niet origineel, maar daar kan ik niet mee zitten omdat dit een volledig instrumentale plaat is. Men is zo vriendelijk geweest om de titels van het Maleis naar het Engels te vertalen, zodat we wel ongeveer weten wat de boodschap is.

Gelukkig is de muziek wel erg origineel. Ik vind het maar lastig om met de juiste associaties te komen, omdat de muziek telkens aan andere bands doet denken. Heel voorzichtig noem ik Indukti, King Crimson, Paul Simon (ten tijde van “The Rythm Of The Saints”), Dave Matthews Band, Steve Hackett en Joe Zawinul. Al deze artiesten zien we maar zelden in één zin, wat maar weer aangeeft dat Tohpati Ethnomission maar moeilijk in te delen is. Er is geen enkel hokje dat recht doet aan deze muziek, tenzij er een hokje bestaat voor fantastische muziek, want daar wil ik niet langer omheen draaien: Tohpati Ethnomissions “Save The Planet” is een wereldplaat.

Het is een behoorlijk lastige klus om alle invloeden die ik eerder noemde in goede verhoudingen ongeforceerd over te laten komen, maar dat is precies wat Tohpati Ethnomission met dit album heeft bereikt. Telkens horen we een uitstekende mix van vakmanschap, luchtigheid en een breed georiënteerd muzikaal inzicht wat er allemaal voor zorgt dat we subtiel worden weggeblazen door virtuositeit en ademruimte die onlosmakelijk is verbonden met de jazzgerichte wereldmuziek.

Dat de bandleden uit Indonesië komen, heeft een positieve invloed op de stijl die men heeft gekozen. Maar al te vaak hoor ik wereldmuziek die door westerse muzikanten op een kitscherige manier wordt verpest. Hier is dat zeker niet het geval. Een ander groot pluspunt is de bijzondere bijdrage van de percussiestukken. In Perang Tanding komt dit in een indrukwekkend tussenstuk tot uiting, maar het gaat vooral om de ondersteunende en ingetogen rol die de percussie krijgt toebedeeld in de andere nummers. Daar krijgen we namelijk te horen hoe subtiele percussiepartijen kunnen bijdragen aan gebalanceerde wereldmuziekstukken met een progsausje.

In Bedhaya Ketawang werd ik onaangenaam verrast door een minder geslaagd zanggedeelte en soms werkte de fluit om m’n zenuwen, maar over het algemeen kan ik spreken over een zeer geslaagd album dat heel veel luisteraars zal aanspreken.

Manuel Huijboom