Jennie Kloos: zang in Not From This World
The Tower ep (2007)
Mirror Of Creation 2 - Genesis II (2006)
Mirror Of Creation (2003)
The Unexpected World (2000)

Een spannend opwarmertje!

Ergens in de herfst van 2007 zal het Duitse Tomorrow’s Eve de studio in duiken om de opvolger van het sterke “Mirror Of Creation II” (2006) te gaan fabriceren. Om het wachten op “Tales From Serpentia” – want zo zal de nieuwe plaat gaan heten – wat te veraangenamen komen de heren nu met een smakelijk tussendoortje in de vorm van “The Tower”.

Met deze mini-cd wil de band zijn fans alvast nieuwsgierig maken naar het toekomstige werk. Op dit schijfje staan dan ook twee splinternieuwe songs. Het vertrouwd klinkende Remember begint en eindigt als een redelijk bedaarde ballade, maar kent een heavy middenstuk met een aardige toetsensolo, het robuuste The Tower laat echter een meer duistere kant van Tomorrow’s Eve horen. Het sinistere sfeertje van dit complexe en heftige nummer geeft al een duidelijke indicatie van wat ons op het nieuwe album, dat qua concept in dezelfde hoek als de verhalenreeks ‘The Twilight Zone’ moet worden gezocht, zal worden voorgeschoteld. Dat belooft veel goeds voor de liefhebber van doordachte progmetal.

De overige twee songs op deze mini-cd hebben ook hun charme, omdat het hier gaat om heropgenomen en aangepaste versies van reeds eerder uitgebracht materiaal. Van Not From This World mochten we al genieten op “Mirror Of Creation II”, maar deze keer is er voor een uitgeklede variant van dit nummer gekozen. Ditmaal wordt het duet van gastzangeres Jennie Kloos en Martin LeMar, dat ook nog eens met bijna een minuut is ingekort, slechts ondersteund door stemmige pianoklanken en orkestrale bombast. Best sfeervol natuurlijk, maar de oorspronkelijk aanwezige gitaren worden hier eerlijk gezegd toch wel node gemist. Het temporijke Success, dat in zijn originele vorm terug te vinden is op Tomorrow’s Eve debuutalbum “The Unexpected World” (2000), is eigenlijk een stuk interessanter. Het blijkt dat deze ‘oude’ song, met zijn vrij complexe middenstuk en strakke drumwerk, prima past in het huidige repertoire van de band.

Het uitbrengen van “The Tower” is een slimme zet van deze gewiekste Duitsers. Zo blijf je als groep niet alleen heel aardig in de belangstelling, maar maak je ook het publiek nieuwsgierig naar de volgende plaat. En het mes snijdt aan twee kanten, want ook de fans zullen dik tevreden zijn met een dergelijke mini-cd vol interessante songs.

Joost Boley