“Equations Of Meaning” is de nieuwe cd van de zingende multi-instrumentalist Tony Patterson. Wie in is voor een mooi, warm album dat smaakvolle composities kent zonder al te veel poeha, doet er goed aan deze schijf een luisterbeurt te geven. We hebben het hier over het inmiddels vijfde soloalbum van de man. Patterson die het meest bekend is als zanger van de coverband ReGenesis maakt naast soloalbums ook muziek voor films en documentaires. Tevens is hij regelmatig te gast op platen van een ander. Zo speelt hij onder meer mee op albums van Nick Magnus en John Hackett, maar ook op “Out Of An Ancient World” van Riversea heeft hij een rolletje. Wát hij ook doet of wáár hij ook aan meewerkt , de muziek heeft altijd een meeslepende sfeer in zich.
Je kan ‘Equations Of Meaning’ het beste omschrijven met woorden als broeierig en loom. Wat dat betreft brengen de fluit en de gitaartokkels van de instrumentale opener Ghosts je precies in de juiste stemming. Sommige nummers in het begin van het album zoals The Magdalene Fields en Cast Away doen denken aan de wat kalmere kant van het Steve Hackett-werk. Wel moet gezegd worden dat de elektrische gitaar over het algemeen slechts af en toe uit de koffer komt. Er zijn ook niet echt spectaculaire dingen van de zessnaar te horen. Nee, dit is een toetsengericht album. De verrichtingen van Nick Magnus, Doug Melbourne en Brendan Eyre op hun klavieren zijn eigenlijk te mooi om deze cd af te doen als simpel, iets dat je in eerste instantie wel geneigd bent. Steeds meer wordt duidelijk dat Patterson ze meer dan goed op een rijtje heeft.
Er zit een mooie balans in het geheel. Each Day A Colour en Sycophant zijn net iets vlotter dan het meeste materiaal van de plaat en komen dan ook op het juiste moment. De kracht van de elf nummers is dat er zeer vaak iets memorabels gebeurt. Neem de woordloze zang in het epische The Angel And The Dreamer, de prachtige bugelpartijen her en der of de korte gitaarsolo in Sycophant. Neem de Sting-vibe in Pilgrim, de heerlijk getimede piano in As The Lights Go Out of de lekkere slide van Adrian Jones in het pakkende The Kindest Eyes en hoor het vernuft. Het is ook een album waarbij het gebruik van de drumcomputer zeker niet als storend zal worden ervaren. Sterker nog, het past wel bij het lichtvoetige karakter van de muziek.
Het moet raar lopen als “Equations of Meaning” niet van grote betekenis zal zijn voor Pattersons muzikale carrière. Belangrijk is het dat men het album meerdere luisterbeurten gunt. Pas dan weet de schoonheid van de muziek in te dalen in je hart en daar hoort ze thuis.