No Way Out (7:01)
Ron van der Bas: bas
Peter van Heijningen: gitaar
Robert van Kooij: drums
Mark Smit: toetsen
Remember (1998)

Voor vaste luisteraars van het enige op de Nederlandse FM uitgezonden symfoprogramma ‘Het Bingopaleis’ van Kees Baars (Arrow Classic Rock) is Remember van ‘onze Haagse vrienden van ToyZ’ even vertrouwd als een broodje kaas. Deze recensie is dan ook vooral bedoeld voor de overige lezers en voor lezers uit de eerste categorie die benieuwd zijn naar wat dit vierkoppig gezelschap nog meer gemaakt heeft.

Welnu, Remember is ook naamgever van een in eigen beheer uitgegeven cd-r-etje waar in totaal ruim twintig minuten instrumentale muziek op staat. Het stamt uit 1998 en is enkel verkocht op optredens en via direct contact met de bandleden. En optredens, die waren er: ToyZ stond op Bospop, Westerpop en Flowerpop. Nadat de band wegens muzikale meningsverschillen uit elkaar gevallen was hebben, op Robert van Kooij na, allen meegewerkt aan het debuutalbum van Knight Area.

En nu, net iets minder dan tien jaar na dato, worden de drie nummers opnieuw uitgegeven, in een uitgave die er voor een eigen beheer ep werkelijk bijzonder professioneel uitziet. Het artwork van André Kamer is weliswaar weinig nieuws onder de symfonische zon, maar de brug met het poortje, de begroeiing, de watervallen, het ziet er allemaal even fraai uit. Geluidstechnisch klinkt het allemaal als een klok en de plaat krijgt nu dan ook zijn verdiende distributie via een aantal bekende progressieve webwinkels.

Al bijna tien jaar bandhistorie… om welke drie nummers gaat dat eigenlijk? De drie nummers Remember, Tides en No Way Out zijn alle instrumentaal en vormen een mengeling van stevige neoprog en jaren ’80 gitaarmuziek a la Joe Satriani. Peter van Heijningen steelt de show op zijn zes snaren. Dat de muziek wat gedateerd aandoet is waarschijnlijk een overbodige vaststelling; dat hoeft bovendien ook niet slecht te zijn.

Kwalitatief loopt het evenwel ook wat uiteen. Het titelnummer is duidelijk hét prijsnummer van de cd. De toetsen vormen hier een dreigende achtergrond waartegen een gigantische spanningsboog gebouwd wordt. Het nummer leunt op slechts enkele basismelodieën, maar door steeds kleine nieuwe details prijs te geven wordt de weg naar de climax opgerekt, terwijl het nummer toch de volle zes minuten weet te boeien.

Bij de andere twee nummers ligt de bekende valkuil van instrumentale muziek, de generiekheid, wat al te nadrukkelijk op de loer. No Way Out bevat snel notenwerk op de gitaar en dat leidt de aandacht toch wat te veel af van een paar op zichzelf ritmisch interessante variaties. Tides is domweg te lang om interessant te blijven.

Waarom zoveel moeite om een ‘eenvoudig’ ep-tjee? ToyZ heeft zichzelf heropgericht met leden van het eerste uur Van Heijningen en Smit en nieuwe leden Arjan van Gog (toetsen) en Jeroen van Boldrik (bas). De band zal de komende tijd veel optreden (o.a. op pRockfest in Bunde (D) en is ook van plan nieuw materiaal uit te brengen. Hier zal ook op gezongen worden en bovendien zal de focus wat meer naar de keyboards verschuiven. Wat het resultaat ook wordt, het klinkt alleszins naar een ‘nieuw begin’. De fraaie heruitgave van “Remember” kan in die zin beschouwd worden als afsluiting van een tijdperk. Voor ToyZ ligt de toekomst weer open!

Casper Middelkamp