Patrick Delmas: drums
Isabelle Deschamps: toetsen
Walter Ginanneschi: gitaar
Jean Marc Tesorio: zang
Bruno Vente: basgitaar
Dark Visions (2003)

Ultime Atome is een Franse band en bestaat reeds zo’n tien jaar. Je kunt dus wel zeggen dat de band alle mogelijke kinderziektes en vaak personeelswisselingen heeft doorstaan. Met de debuutschijf “Dark Visions” is een vreemde cd de wereld in geholpen. Na het beluisteren van de cd kwam ik tot de conclusie dat de band een mengsel is van Black Sabbath en Marillion. Je kunt eigenlijk wel spreken van zware rockmuziek met een gotisch en symfonisch randje eromheen. Wat meteen opvalt is het aantal nummers. Het zijn er vier en de lengte van ieder nummer klokt in ieder geval boven de acht minuten. Met Meine Liebe is ongeveer de toon van de cd wel gezet. Een aan elkaar verweven nummer met weinig rustpunten. Je kunt het ongeveer vergelijken met de songs in de begintijd van Black Sabbath.

Ondanks dat iedere song gigantisch veel tekst bevat, laat de muziek van Ultime Atome toch ruimte voor het excelleren van de gitaar. De muziek komt loodzwaar op je over en ook de tekst is zware kost. De citaten: “The dark god the child of the night”, “the black elf gets involved, “the ignominious crew of evil” en “the dying dragon, a sword right through his head” maakt het lezen van de tekst niet echt aangenaam. En ook de muziek maakt een onrustig gevoel bij je los. Sterker nog de band vergelijkt zich met Marillion maar het ontbreekt hier toch aan compositiegevoel en afwisseling. Zanger Jean Marc Tesorio ontbreekt het zeker aan subtiliteit en toonvastheid. Hij zingt, laten we zeggen, als een olifant in een porseleinkast. Met Battlefield wordt het er allemaal niet vrolijker op. Gitarist Walter Ginanneschi loopt van tijd tot tij de kantjes eraf en zeker de (vroege) Tony Iommi-achtige gitaarriffs zijn niet meer van deze tijd. Jammer, want technisch is Ginanneschi zeker goed onderlegd . Battlefield bestaat uit drie thema’s. Part 1: The Child Of Light, part 2: The Black Elf en Part 3: The Final Confrontation. Gezegd moet worden dat de overgangen naar de diverse thema’s naadloos aansluiten en de sfeer dan ook meteen een verandering ondergaat.

Een pluim voor haar toetsenwerk krijgt Isabelle Deschamps. Zij krijgt in Eternal Warrior een grote rol toebedeeld en dat doet zij dan ook met verve. Haar heldere klanken geven het nummer kracht en vaart. Wellicht dat deze song wèl een knipoog is naar het vroege Marillion. Eindelijk weet zanger Tesorio de gevoelige snaar te raken en benadert hij aardig het stemgeluid van Fish op een prima wijze. Een goed nummer dat meteen het hoogtepunt van de cd betekent. Met Dreamland besluit Ultime Atome de luistersessie en moet ik zeggen dat het een redelijk goede afsluiter is. Het titanengevecht gitaar en synthesizer aan het eind van de song maakt een hoop goed op de cd.

Ruud Stoker