Ernest Wernars: toetsen
Jos Wernars: basgitaar, akoestische gitaar
The Young And Restless (2006)
The Ghost Of Human Kindness (2004)
Eamon's Day (2003)
A Sorrow In Our Hearts (2002)

Met “A Sorrow In Our Hearts” leverde de Nederlandse formatie US in 2002 een behoorlijk gewaagd debuutalbum af. De door de broers Wernars tegelijk ingezongen teksten gaven de muziek een bijzonder tintje. Het was dan misschien niet overal even zuiver, het had wel heel erg veel charme.

Nu is US terug met een tweede album. De line-up is inmiddels gewijzigd: Peter de Frankrijker is definitief tot de band toegetreden en zanger Stephan Christiaans in de gelederen opgenomen. De band klinkt nu meer volwassen, ze hebben echt progressie gemaakt. Daar staat dan wel tegenover dat de charme van het debuutalbum wel voor een groot deel verdwenen is.

De cd opent met het titelnummer Eamon’s Day, een lekker up-tempo nummer met een bijzonder sterke tekst. Lekker vet basspel, een mooi toetsentapijt en pittige gitaarloopjes vormen de basis. De gitaar mag af en toe wat meer accelereren, maar doet dat hoofdzakelijk op de achtergrond. Tijdens de rustpunten is het Jos Wernars die zijn basgitaar met heerlijk vet spel laat ronken. Zijn basspel is sowieso prominent aanwezig, het doet denken aan het spel van Sven de Haan (Salmon) en drukt een positieve stempel op de muziek. Het nummer kent flink wat tempowisselingen en sfeerveranderingen, maar nergens gaat het vervelen of verslapt de aandacht. Laagje voor laagje wordt er heel subtiel naar een hoogtepunt toe gewerkt. Eenmaal daar aangekomen speelt De Frankrijker een prima gitaarsolo en komt het nummer abrupt tot een einde.

Sea Song opent lekker tegendraads, maar al snel brengt de band rust in de tent en worden de melodieën opengevouwen. Snel akoestisch gitaarspel is prominent aanwezig en geeft het geheel een vrolijk tintje. De geest van Genesis dwaalt door dit nummer heen. De stem van Cristiaans is erg goed, maar komt wel erg bescheiden over. Soms doet hij wat braaf aan en mis ik de scherpe randjes. Iets meer lef en durf in zijn stem zou de muziek net iets meer kracht geven.

In mijn recensie van “A Sorrow In Our Hearts” roemde ik al de songteksten en gelukkig zijn deze op “Eamon’s Day” ook weer erg sterk. Happy Suburbia ’78 gaat over de sleur van alle dag en wat we daardoor allemaal (kunnen) mislopen in het leven. Het is het rustigste nummer op de schijf. Warm gitaarspel en de stem van Christiaans kleuren het nummer.

De band pakt flink uit in het ruim 27 minuten durende Life in Progress. Mooie vloeiende tempowisselingen maken het nummer bijzonder aangenaam. Ook de heerlijke toetsensolo is het vermelden waard. Let ook hier weer op het bijzonder sterke basspel van Jos Wernars dat zich heerlijk door het nummer heen vlecht. De akoestische gitaar duikt steeds weer op, dan weer op de achtergrond en dan weer op de voorgrond en bezorgt het nummer een warm karakter.

“Eamon’s Day” is een prima album boordevol variatie. US heeft zich met dit album hoog in de Nederlandse subtop gemanoeuvreerd en heeft alle potentie om door te stoten naar de eredivisie.