Godbluff (1975)
Pawn Hearts (1971)
H To He Who Am The Only One (1970)
The Least We Can Do Is Wave To Each Other (1970)
The Aerosol Grey Machine (1969)

Als de Nederlandse band Solution in de Rockfield Studios in Wales “Cordon Bleu”, het eerste album voor het Rocket label van Elton John, heeft opgenomen, maken ze plaats voor Van Der Graaf Generator.

Het viertal Hammill-Evans-Banton-Jackson was na een adempauze van een paar jaar weer begonnen met samenwerken, nadat Hammill in de zomer van 1972 uit de groep stapte om een solocarrière te starten. Eind 1974 – nadat de zanger en tekstschrijver eerder dat jaar zelfs een week lang in Canada op eigen kracht support act van Genesis was – pikt Van Der Graaf Generator de draad weer op voor een volgend album. De adempauze heeft de band goed gedaan en een stapel nieuwe stukken wordt eerst tijdens een tournee door Frankrijk live gespeeld. In juni 1975 duiken de leden de studio in en vier maanden later verschijnt “Godbluff”.

Op dit vijfde album rekent de band enigszins af met zijn verleden. De opzet van de muziek is nu anders: meer georiënteerd op de interactie tussen de bandleden, met een benadering die veel meer een live-gevoel dan een sfeer heeft van een groep die niet uit de studio weg te branden is. Immers: delen van voorganger “Pawn Hearts” waren niet met z’n vieren live uit te voeren. Op “Godbluff” is dat anders, het resultaat van een zeer creatieve periode voor de groep. Behalve de vier stukken op het album neemt VDGG ook La Rossa en Pilgrims op, dat een jaar later op de opvolger “Still Life” zou verschijnen.

Als album gaat “Godbluff” moeiteloos de boeken in als een mijlpaal in het VDGG-oeuvre. Het samenhangende duo The Undercover ManScorched Earth geldt als een glorieuze binnenkomer van VDGG 3.0. De stem en teksten van Hammill zijn venijniger dan ooit, de muziek laat steeds meer raakvlakken met jazz horen en de afwisseling tussen Jacksons saxofoon en Bantons toetsen is uiterst smaakvol. Terwijl Arrow en The Sleepwalkers nog veel meer die onderhuidse en zo ongrijpbare spanning in zich hebben. Er is veel gezegd en geschreven over deze plaat, maar niemand is ooit in staat geweest om ‘m volledig te doorgronden.

De nieuwe mix in deze set laat een nog vitaler geluid horen, met een iets betere scheiding en balans tussen de instrumenten, terwijl de 5.1 mix ook nét weer een extra dimensie geeft aan de diepte van deze plaat. De bonus tracks zijn aardig, maar vallen tegen wat betreft geluidskwaliteit. Met name de Rimini-tracks: unieke opnames, maar vanwege het slechte geluid moeilijk doorheen te komen. Evenals bij de andere nieuwe VDGG-heruitgaven is de verpakking dik in orde, met opnieuw een fraai boekje vol foto’s en een interessant verhaal. De jaren 1975-1976 gelden toch als misschien wel de artistiek beste van de groep en deze set doet daar volledig eer aan.