Jim van de Kerkhof: drums, percussie
Marjan Welman: zang

Elianne Anemaat: cello op Forever Locked Within
Thomas Cochrane: trompet & trombone op Forever Locked Within
Hinterlands (2019)
I [One] (EP-2017)

Toen in 2016 Stream Of Passion stopte, ging ieder zijns weegs. Marcela Bovio startte haar solocarrière, John van Stratum stapte met Anneke van Giersbergen in Vuur, Jeffrey Revet en Martijn Peters gingen verder in de coverband Queen Forever en Eric Hazebroek startte zijn nieuwe project Vetrar Draugurinn.

Hazebroek die voor SoP al bezig was met Daeonia en The Saturnine heeft de draad weer opgepakt waar deze bands zijn opgehouden. Melancholische metal met stevige gitaarstukken, maar ook gevoelige zachte passages. Vocaal gezien drukt Marjan Welman haar stempel op de sound, waardoor eenzelfde sfeer als bij Autumn wordt bereikt. “IJzingwekkend met een hartverwarmend randje”, zoals collega Ruard schreef over het album “Cold Comfort”, maar ook hier dreigt het gevaar van gezapig en eentonig.

Het titelnummer Hinterlands opent het album. Meteen voelt de muziek loodzwaar aan. De ritmesectie, en dan met name het zware basgeluid, zit voorop in de productie. De lijzige stem van Welman geeft het geheel een winters karakter. De naam van de band is afgeleid van het IJslandse woord voor ‘Winterspook’. Vetrar Draugurinn weet dan ook de donkere atmosfeer uit dit Scandinavische land te vangen en doet hier en daar denken aan bands als Katatonia, A Perfect Circle en Wobbler.

Deze muzikale lijn wordt in het grootste gedeelte van het album doorgezet. De ritmesectie drukt zwaar op de nummers, hetgeen een donker en duister geluid neerzet. De doomy metal, ingekleurd door de karakteristieke zang van Welman, sleept zich het hele album voort. Het gebruik van de achtsnarige gitaren van Thomas Cochrane en Eric Hazebroek brengen de nodige variatie in de muziek.

In Forever Locked Within maakt Hazebroek gebruik van de Mellotron. Maar wat vooral opvalt is het gebruik van de cello door gastmuzikant Elianne Anemaat. Een uiterst gevoelig en emotioneel nummer over de prachtige herinneringen die blijven als je iemand verliest. Met name in dit soort balladachtige nummers weet Welman de gevoelige snaar te raken.

Ook de Wanderer en Bleak Earth geven een andere sfeer weer. Het is alsof de winter aan zijn einde komt. Het donkere, zware geluid maakt plaats voor een snellere en prettigere atmosfeer. Het lome doom geluid is veranderd in een meer recht-toe-recht-aan, beter in het gehoor liggende, rocksound. Bleak Earth is een wat ouder nummer, dat ook op hun in 2017 uitgebracht ep “I” stond. Twelfth Night sluit tenslotte het album op een rustige wijze af.

Vetrar Draugurinn is een nieuwe Nederlands band die zich via het Painted Bass label en natuurlijk met een zangeres begeeft in het Female Metal genre. Zangeres Marjan Welman heeft echter geen sopraan zangstem, maar een gemiddelde en zuivere stem. Daarom is dit ook geen typische gothic rockband, maar een ‘normale’ metalband met melancholische melodieën en sterke gitaartechniek.

Mario van Os