Live (2000)
The Maze (1999)
Out Of Nowhere (1996)
Meltdown (1991)
Time Odyssey (1988)
Mind's Eye (1987)

Het zal halverwege de jaren tachtig geweest zijn, toen ik door een vriend geattendeerd werd op de volslagen onbekende Amerikaanse gitarist Vinnie Moore. Hij had net zijn debuutalbum “Mind’s Eye” op het, door Mike Varney opgerichte, Shrapnel uitgebracht. De eerste recensies waren lovend. Ik werd meteen gepakt door zijn formidabele gitaarspel in nummers als Daydream, Lifeforce, The Journey en vooral in het prachtig opgebouwde Hero Without Honor (dik 7 minuten). Een jaar later volgde zijn tweede album, “Time Odyssey ” dat in mijn ogen een standaardalbum is voor liefhebbers van instrumentale gitaarrock. Een album dat van begin tot eind boeit en vol staat met spetterend gitaarwerk, geweldige ballad-achtige zweverige stukken en krachtige kruisbestuivingen tussen hardrock, metal, symfo en jazzrock.

Vinnie Moore maakte nog een drietal CD’s in de jaren negentig maar het bijzonder hoge niveau van “Time Odyssey” kon hij nooit meer benaderen. Nu is hij dan weer terug met het nieuwe album “Defying gravity” en…hij is terug bij af. Eindelijk komt hij met dit fraaie nieuwe album weer in de buurt van zijn meesterwerk. Met name de eerste twee nummers (Defying Gravity, lekker snel en strak gespeeld, en het fraai slepende Out And Beyond) zijn veelbelovend. In Last Road Home laat Vinnie horen dat hij zich op de akoestische gitaar ook prima thuis voelt. In Alexander The Great zijn op toepasselijke wijze Oosterse invloeden verwerkt waardoor je op ieder moment Alexander de Grote in je huiskamer kan verwachten.

Het heerlijke baswerk op deze CD is in de vertrouwde handen van Dave LaRue die we kennen uit de Steve Morse Band. Op toetsen speelt David Rosenthal (Rainbow en Happy The Man) en achter de drumkit zit sessietopper Steve Smith. Wat de begeleiding betreft zit het dus okay. In The Blink Of An Eye, Equinox en het snelle Emotion Overload zijn ook weer prachtige semi-hardrocknummers waarin Vinnie zich op meesterlijke wijze uitleeft.

Liefhebbers van Joe Satriani, Jason Becker en Michael Schenker kunnen hun hart ophalen en met dit nieuwe album komt Vinnie Moore ook weer tussen de grote jongens te staan. Prachtplaat…

Gerard Augustijn