De Amerikaanse symfonische gothic metalband Wedding Party werd in de jaren 90 van de vorige eeuw opgericht door zangeres Sheri Luckey Björn. Deze christelijke band kwam op in het spoor van bijvoorbeeld Saviour Machine. In 1998 brachten de Amerikanen hun debuut-cd “Anthems” uit, op het Duitse MCM label, waar ook Saviour Machine onder contract stond. In 1999 gooide Wedding Party het bijltje erbij neer en werd het stil rond de groep. Totdat Björn in 2022 samen met de originele leden Chad Hall (piano) en Shaun Shidell (drums) de band opnieuw formeerde en versterking vond in Simon Björn (gitaar) en Ravn Furfjord (basgitaar).
Nu, dus 25 jaar na hun debuut, presenteert Wedding Party dan met “White Horse” zijn tweede cd. Wat je krijgt is muziek die mij erg doet denken aan “World of Glass” van Tristania. Sheri’s zang herinnert mij dan bijvoorbeeld weer aan die van Eva O (zij het minder hysterisch). De muziek heeft ook iets van een horrormusical. Denk bijvoorbeeld aan filmmuziek van een rolprent van Tim Burton. Vleugjes van shockrock en black metal vinden hun weg in de muziek. Dit alles zorgt voor 35 minuten aan prima muziek, waarbij het titelnummer wel echt de prijspakker op deze plaat is.
Het dreigende, gotische nummer Natas opent deze cd. Als een sirene brengt Björn je als luisteraar in de betoverende sferen van de muziek. Natas loopt over in Starlight, het eerste nummer dat het vernieuwde Wedding Party schreef. Dit is direct een van de beste van deze plaat. Zoals reeds gememoreerd doet de muziek erg denken aan het oude Tristania. Wedding Party is een Amerikaanse band, maar voelt erg Europees aan. Dit nummer over de val van Lucifer is donker, maar tegelijkertijd weet Wedding Party de muziek open en licht te houden, ondanks de grunts/screams van Simon Björn. In de derde track Come To The Alliance krijgen de screams van deze Björn een nog prominentere rol. Ik vind dit nummer net wat te eendimensionaal.
Met Here Below As Above neemt Wedding Party even gas terug. Een mooie symfonische song die mij bijvoorbeeld doet denken aan Evanescence. Na een rustig begin komen de invloeden van metal en filmische horrormuziek om de hoek kijken. In Mirror Mirror komt het aspect van een muzikaal gotisch sprookje helemaal naar voren, plus de symfonische black metalinvloeden. Maar op de een of andere manier lukt het Wedding Party om het niet te zwaar te maken. Dat heeft, denk ik, te maken met de positieve boodschap van deze band.
In het titelnummer White Horse komen alle genoemde elementen samen. Het heeft bovendien een touch van progfolk en gaat over de mysterieuze rijder op het witte paard uit Openbaring 6, uit het laatste boek van de bijbel. Na het witte paard volgen nog drie apocalyptische paarden die allerlei oordelen aankondigen. White Horse is dreigend, melodieus en er gebeurt veel. Met het folky Invitation sluit Wedding Party deze cd af, waarop progressieve rock en metal, folk, horror en shockrock samenkomen. De cd is gemixt en gemasterd door Dan Swanö, bekend van zijn werk voor Opeth en veel andere metalbands.
Nu moet ik wel zeggen dat ik een zwak heb voor Wedding Party, al is het maar omdat ik hun obscure debuutalbum in de kast heb staan. Tof om weer van deze band te horen! Mij bevalt deze hernieuwde kennismaking met dit gezelschap zeker.