Black Symphony DVD (2008)
The Heart Of Everything (2007)
The Silent Force (2004)
Mother Earth (2000)
The Dance ep (1998)
Enter (1997)

Een zilveren harp, zes TMF awards, drie keer de Conamus Export Prijs, twee Edisons, een popprijs, een World Music Award, twee 3FM Awards, een MTV Europe Music Award, een gouden single, drie gouden platen en drie platina platen. Dit is de inhoud van de Within Temptation prijzenkast. Een ongelofelijke voor deze Nederlandse progmetal band (want dat is het!).

Alles wat deze formatie rondom zangeres Sharon den Adel aanraakt veranderd in goud en succes. Zo is deze band de grote vaandeldrager van de Nederlandse progmetal; een band om heel erg trots op te zijn.

Op 7 februari 2008 stond Within Temptation in een uitverkocht Ahoy in Rotterdam. Samen met het Metropole orkest (een orkest van wereldallure) en een koor gaven ze er een dijk van een optreden. Dit geheel is op dvd vast gelegd en “Black Symphony” is hier het resultaat van. Kosten nog moeite zijn bespaard om van het concert én van deze dvd een waar pronkstuk te maken. De dubbel dvd zit in een prachtig jasje met een boekje met daarin geweldig mooie fotografie. Ook het menu van de dvd’s is bijzonder smaakvol ontworpen.

Het enthousiaste publiek maakt indruk en zorgt zeker voor een meerwaarde. De opening Ouverture is speciaal voor dit concert geschreven. Het is een prachtig klassiek stuk geworden met een indrukwekkende rol voor het koor, dat in monnikskledij het reusachtige podium betreedt en Gregoriaans zingt. Dan komt de band op en het publiek zwelt nog meer aan. En daar is Sharon den Adel in een prachtige jurk met een meterslange rode sleep. Een opening om van te watertanden.

De band speelt een zeer brede selectie uit het repertoire en doet dit met zeer veel overtuiging en spelplezier. Het leuke van dit concert is dat je ziet dat de bandleden echt van elke minuut genieten. Je ziet dat ook zijzelf het een bijzondere avond vinden en onder de indruk zijn van alles om hen heen.

De rol van het orkest is groot. De muziek van Within Temptation leent zich dan ook uitermate goed voor ondersteuning door een orkest. Visueel gezien is het geheel oogstrelend. De hele inrichting van het podium is sfeervol en de projectiebeelden zijn erg sterk. Samen met een indrukwekkende lichtshow, vuurwerk en zelfs steltlopers van het Close-Act Street Theatre zorgen ervoor dat je ogen te kort komt en elke keer wanneer je deze dvd bekijkt weer nieuwe dingen zal zien.

Ook zijn er enkele muzikale gasten uitgenodigd voor bij het concert. Zo zingt Keith Caputo (Life Of Agony) het duet What Have You Done met Sharon den Adel en doet dit op voortreffelijke wijze. Ook ‘onze eigen’ Anneke van Giersbergen (Aqua de Annique, ex-The Gathering) zing een nummer met de band mee (Somewhere). Dan is er ook nog grunter George Oosthoek die op The Other Half (Of Me) met overtuiging zijn ding doet.

Het geluid is net als het beeld, erg goed verzorgd. Zowel in stereo als in 5.1 Surround klinkt het geheel als een klok. Gelukkig heeft de band de schijfjes ook helemaal volgepakt met interessante en leuke extra’s. Op de eerste schijf staat een Backstage Report. Dit wordt gedaan door tv-presentator Dennis Weening. Hij denkt vooral zelf dat hij dit goed doet, maar mij stoorde zijn slechte Engels en domme vragen. De documentaire is dan weer wel erg interessant. Het interview met de bandleden is erg leuk en interessant om te bekijken. Leuk dat de band ook aangeeft dat ze zichzelf als een symfonische rockband zien en niet als gotic metal of sprookjes metal, maar dat de media ze maar zo blijft bestempelen. Verder komt de hele geschiedenis van de band wel aan bod evenals als de vele en bijzondere jurken van Sharon den Adel.

Op de tweede schijf staat een hele batterij extra nummers en ook weer heel veel bonusmateriaal. Zo staan er vier videoclips op en drie making of’s van videoclips die een leuke blik achter de schermen geeft. Ook de World Tour Impressions is erg leuk om eens te bekijken. Alles bij elkaar ruim 350 minuten aan topmuziek en entertainment. Within Temptation heeft als geen ander begrepen wat de meerwaarde van een dvd uitbrengen is. Niet gewoon een concert opnemen en op schijf zetten, maar echt heel veel extra’s bieden en dit alles prachtig vormgeven en verpakken. Een geweldige release waar de band en de fans trots op mogen zijn!

2DVD:

2DVD + 2CD:

2Blu-ray: