Black Symphony (DVD-2008)
The Heart Of Everything (2007)
The Silent Force (2004)
Mother Earth (2000)
The Dance (1998)
Enter (1997)

Als je als Nederlandse band kan tekenen bij een label als BMG dan heb je het goed voor elkaar. Laten we het anders zeggen: die jongens van BMG Rights Management halen je niet zomaar binnen, of anders: je moet wel wat betekenen in de muziekwereld om hen als partner te hebben. Natuurlijk is ook een grote maatschappij als BMG blij met één van de grootste en best verdienende rock acts als Within Temptation, veel groter vind je namelijk niet in de Benelux.

Na het commercieel interessante cover album “The Q-Music Sessions” is het zesde officiële studioalbum van Within Temptation op zijn minst ambitieus te noemen. Om succes te boeken, pakt de Nederlandse symfonische-metalband het namelijk groots aan. Met gastbijdragen van onder anderen Howard Jones (ex-Killswitch Engage), Xzibit, Tarja Turunen (ex-Nightwish) en Dave Pirner (Soul Asylum) knipoogt de band met nadruk naar Amerika en Groot Brittannië. De titel van het conceptalbum (een onverslaanbaar meerkoppig hellebeest uit de Griekse mythologie) refereert aan de grote variatie muzikale stijlen. Nu moet u bij het laatste stukje van die zin niet denken dat WT super creatief uit de hoek komt, want daar is weinig  sprake van. Oké, de symfonische kantjes zijn wat meer naar de achtergrond verdwenen, maar producer Daniel Gibson, Sharon Den Adel en Robert Westerholt houden als belangrijkste componisten de bombast nog steeds in ere. Het ambitieuze zit vooral dus in de diversiteit aan artiesten die ingezet zijn om hoge ogen te gooien bij een publiek dat Within Temptation nog niet goed kent. Xzibit is een Amerikaanse hiphop artiest, acteur en televisiepersoonlijkheid en dus goed voor de Amerikaanse markt, hoewel het naïef is te denken dat hiphoppers deze stijl van muziek gaan ontarmen. Wat dat betreft moet ik vooral ook Whole World Is Watching te noemen, want van dat nummer zijn namelijk twee versies opgenomen. Op de wereldwijde uitgave staat het duet met Dave Pinder, maar op de Poolse uitgave van de cd staat een versie met Piotr Rogucki van de formatie Coma, een absolute topband in Polen.

Bij de eerste luisterbeurt staat als een paal boven water dat er niet is bezuinigd op de totale productie. Die klinkt heerlijk aangenaam en voor sommigen wellicht zelfs wat over de top. Over de hele linie kan je zeggen dat de band in de composities weer wat meer teruggrijpt naar de eerste albums in de bands discografie. Luister bijvoorbeeld eens naar Dog Days dat sterk doet denken aan “Enter” en “Mother Earth”. Naast de  klassieke Within Temptation elementen zijn er in Silver Moonlight zelfs weer grunts van Robert Westerholt te horen, en heeft gitarist Ruud Jolie een mooi aandeel op de plaat met heerlijke solo’s. Ook is er genoeg ruimte voor de toetsen van Martijn Spierenburg, die ook het nodige heeft meegeschreven aan de tracks.

En dan Sharon den Adel. Hoe zou het deze band vergaan als ze een minder aansprekende frontvrouw hadden dan zij is? Want hoe je het ook wendt of keert; Den Adel is naast een feest om te zien ook gewoon een uitstekende zangeres. Alleen al de heerlijk overslaande toonhoogte in Covered by Roses is al om kippenvel van te krijgen, maar ook in het duet met Tarja blijft ze recht overeind. En dan hebben we het dus over één van de beste metalsopranen ter wereld. Maar ook Edge Of The World en Dangerous worden formidabel door haar gebracht.

Ondanks dat er op creatief gebied weinig echte vooruitgang is geboekt, is “Hydra” een heerlijk album geworden. De nummers zijn makkelijk op te pakken en zijn productioneel van het hoogste niveau. Ik heb mijzelf er al meerdere keren op betrapt luid mee te blèren in de auto, dus dat zegt op zichzelf al genoeg. Verwacht dus geen complexe structuren en stoor je niet teveel aan voorspelbaarheid. De echte prog- en metalpuristen moeten deze schijf daarom links laten liggen, want die zullen hier weinig lol aan beleven.  Hoe dan ook, Sharon den Adel laat wederom horen een klasbak te zijn die mij na al die albums nog steeds weet te boeien met haar stem. Hoewel de diverse gasten op “Hydra” het album wel gevarieerd maar minder homogeen maakt, is deze schijf absoluut een aankoop waard als u onbevangen wilt genieten van symfonische en epische metal.

CD:

LP: