Adam Wosz: gitaar
The Head II (2018)
The Head (2014)
Preludium (2013)
Zart (2006)
Encounter (2005)

“The Head II” van het Poolse XpressivE is een bijzonder schijfje. De oplettende of eerder ‘grondig lezende’ lezer heeft het vast al gezien: wie de titel van het album naast de discografie van de band legt voelt wellicht al aankomen dat we hier te maken hebben met een vervolg. Maar laat je daardoor niet afschrikken als je de voorganger niet hebt beluisterd. De band zet ons namelijk op het verkeerde been.

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden gaat het niet om een vervolg op een eerder album. Het getal achter het album is louter om onderscheid te kunnen maken tussen twee versies van het album. “The Head II” betreft namelijk een gereviseerde versie van het origineel, een remake als het ware. Het grote verschil? Op voorganger “The Head” werd voornamelijk Pools gezongen, waarbij Engels de uitzondering was. “The Head II” daarentegen is hun poging om door te breken.

We hebben hier te maken met een charmant album dat geen hoge ogen zal gooien, maar ook zeker geen miskleun genoemd mag worden. De muziek houdt het midden tussen zwaardere metal en speelsere prog. Nergens wordt het echt hard en raggend en ook wordt het nergens echt technisch of hoogstaand, maar elk nummer is wel aangenaam energiek. Toch weet de muziek net even teveel tussen alles in te zweven waardoor het nergens echt weet te beklijven.

Stel dat muziek een kleur kan hebben, dan komt de kleur van dit album overeen met de meer toegankelijke muziek van Dream Theater, waarbij ook de zang van Roman Kantoch meermaals doet denken aan James Labrie op een goede dag. De energie van de muziek doet daarbij ook vaag denken aan bands als Knight Area. Neem deze vergelijkingen met een korreltje zout, want de invloeden zijn nergens heel duidelijk aanwezig en gelden daarom louter als vergelijkingsmateriaal.

Al met al kan worden gesteld dat “The Head II” van XpressivE een prima album is. Het zal geen hoogvlieger zijn en het is ook zeker geen bagger, het is gewoon nogal gemiddeld. Je zet het niet af als het ergens op komt, maar je gaat er ook niet lekker voor zitten. En dat soort muziek mag er ook zijn, toch?