Ted Leonard: zang

Neal Morse: toetsen
Alex Argento: toetsen
Derek Sherinian: toetsen
Jordan Rudess: toetsen
Harmagedon (2012)

Nu ik “Harmagedon” van nieuwkomer Affector zo beluister, bedenk ik me dat het best alweer een tijdje geleden is dat dergelijke, zwaar pompeuze progmetal producties het levenslicht zagen. Enerzijds heeft dit te maken met de tanende populariteit van het genre, anderzijds eenvoudigweg door een gebrek aan kwaliteit bij de gemiddelde progmetalband. Hierdoor blijven louter grote namen als Dream Theater en Symphony X soepeltjes op de been, zo nu en dan aangevuld met een kwalitatief hoogstaande nieuwkomer als Haken. In geval van Affector speelt nog mee dat het blijkbaar een eeuwigheid vraagt eer een album als “Harmagedon” de straat bereikt. Drummer Collin Leijenaar (tourdrummer voor Neal Morse) ontmoette in 2006 de Duitse gitarist Daniel Fries en voelde een dusdanige chemie dat het duo in 2008 serieuze plannen smeedt voor wat in 2012  onder de naam “Harmagedon” verkrijgbaar is. Dat de heren kwaliteit bieden blijkt wel uit het rijtje kwaliteitsartiesten dat medewerking heeft verleend. Zo mogen we in de harde kern Ted Leonard (onder andere Enchant, Spock’s Beard) verwelkomen en op basgitaar de hoog gewaardeerde en toch altijd wat onderschatte Mike LePond (Symphony X). Als uitzendkrachten zijn vervolgens nog Jordan Rudess, Alex Argento, Derek Sherinian en Neal Morse ingehuurd, waarmee we al met al spreken van een serieuze entree. De informatie bij de promo verklapt niet wie welke bijdrage op toetsen heeft geleverd, maar kenners onder ons zullen de ruim aanwezige toetspartijen zeker herkennen. Voer voor een prijsvraag wellicht.

Neal Morse zal zich in zijn element voelen bij het conceptuele deel van dit album. Het einde der tijden komt in vogelvlucht voorbij, waarbij louter Bijbelse teksten gebruikt zijn voor de verwoording van het geheel. Zonder hier verder een oordeel over te geven benadrukt dit het gezwollen karakter van deze productie. Je bent dus gewaarschuwd, voor zover nodig dan. Liefhebbers van releases als deze zijn immers wel wat gewend en waarschijnlijk zelfs teleurgesteld met minder bombast.

Dat Affector vier jaar geklust heeft aan “Harmagedon” kun je goed horen. Het album loopt over van vakmanschap en biedt perfectie ten top. Het gitaarwerk is uitmuntend en de solo’s, riffs en veelvuldig te beluisteren loopjes zijn duidelijk niet over een nacht ijs tot stand gekomen. Wat ik vooral waardeer is de zeer respectvolle mix en mastering van Rich Mouster (Spock’s Beard, Neal Morse en Transatlantic). Deze man heeft werkelijk een topprestatie geleverd en onderstreept de hoge kwaliteit van deze release en de ingenieuze bijdragen van alle deelnemers. Want eigenlijk kun je behalve over de genoemde gitaarpartijen evenzoveel lovende woorden gebruiken voor toetsen, bas en drums. De verleiding hiertoe weersta ik echter.

Als je in de regel afstand bewaart tot groot opgezette progmetal producties adviseer ik je dat ook nu te doen. Sta je echter al een tijdje droog en hunker je niet zozeer naar de beste ‘liedjes’, maar vooral naar spetterende composities die bestaan uit professioneel aan elkaar geplakte thema’s en adembenemend instrumentaal werk, dan weet ik zeker dat “Harmagedon” je zal bevallen.

Govert Krul