Aria (1994)
Aqua (1992)
Then & Now (1990)
Astra (1985)
Alpha (1983)
Asia (1982)

Negen weken op de nummer één positie in de Amerikaanse albumlijsten, bijna tien miljoen verkochte exemplaren van de debuutplaat, best verkochte debuut tot nu toe en een nummer wat nog steeds regelmatig in films, reclame’s en tv-serie’s te horen is…

Neen, deze korte intro gaat niet over George Michael, Madonna of Elton John. Het gaat over een licht progressief gezelschap, welke hun roots overigens wel diep in de progressieve muziek van de jaren ’70 hebben liggen. De bombast ligt overal op de loer en elk refrein is na één keer (soms na twee keer) mee te zingen. Ik heb het natuurlijk over het symfonische A.O.R. gezelschap Asia! Ter ere van het vijfentwintig jarig jubileum van het titelloze debuut van de heren is de originele bezetting weer bij elkander gekomen en trekken het kwartet heren gezamenlijk de wereld over van klein stadion tot grote sporthal. Om even het geheugen op te frissen, de originele bezetting van Asia bestaat uit de muzikale grootheden Geofrey Downes (Buggles en kortstondig Yes), Steve Howe (GTR en langdurig Yes), Carl Palmer (Emerson, Lake en …juist… Palmer) en John Wetton (o.a. King Crimson, UK en Roxy Music). En de hit waar ik over schreef was natuurlijk Heat Of The Moment. Ter ondersteuning van het lustrum is er een goed beluisterbare live dubbel cd op de markt gebracht onder de naam “Fantasia Live In Tokyo”.

Zoals eerder geschreven staat het jubileum in het teken van de debuutplaat van de (oudere) heren. Liefhebbers van deze plaat kunnen likkebaardend richting de cd-winkel rennen want, geen enkel nummer van “Asia” wordt overgeslagen. Sterker nog, zelfs de b-kant van rockklassieker in de overtreffende trap Heat Of The Moment komt, onder de titel van Ride Easy, voorbij. Asia heeft in deze bezetting overigens slechts twee platen gemaakt. Na het eclatante succes van het debuut bracht de groep met de dezelfde muzikale ingrediënten het tweede album “Alpha” uit. Het succes was niet zo groot als bij de eerste plaat, maar er vlogen er nog genoeg over de toonbank. “Alpha” is dan ook met een trio nummers redelijk vertegenwoordigd tijdens deze live dubbelaar. Aangezien elk afzonderlijk lid ook een roemrucht verleden met zich mee torst, is er voor gekozen een aantal klassiekers te spelen waar een Asia lid eerder op te horen was. Gitarist Steve Howe mocht als enige twee duitjes in het zakje doen. Zo is hij solo te horen tijdens het akoestische Intersection Blues. Een vrolijk niemendalletje waar het waarschijnlijk belangrijker was dat de resterende Asia leden hun rustpuntje (lees: drankje en / of rokertje) konden vinden dan dat het een klassiek meesterwerk is geworden. Het andere Howe gerelateerde nummer is toch veel meer een klassieker. De enthousiaste menigte mocht zich vergapen aan een der bekendste Yes nummers Roundabout. Zoals alle nummers op deze cd werd ook dit nummer gezongen door John Wetton en is de muzikale begeleiding dik in orde te noemen. Verder komen Video Killed The Radio Star (van Buggles), Fanfare For The Common People (E.L.P.) en In The Court Of Crimson King (King Crimson) tijdens deze muzikale terugblik voorbij.

Verder zijn er weinig verrassingen te vinden op “Fantasia Live In Tokyo”. Het begint al met de hoes van de cd. Zoals verwacht mocht Roger Dean zijn kunsten weer vertonen. Echt memorabel is de hoestekening niet te noemen, maar  herkenbaar is het wel. Het geluid is opvallend goed. De stem van Wetton is wel wat lager en rauwer dan vroeger, maar is nog altijd één van de betere binnen het – met alle respect – golden oldies circuit. Het spelplezier is duidelijk waarneembaar tijdens deze luistertrip en mede daardoor is het muzikale gebodene zeker de moeite van het luisteren waard. De hoogtepunten van “Fantasia Live In Tokyo” zijn de akoestische versie van Don’t Cry, het altijd weer mooie The Smile Has Left Your Eyes, Cutting It Fine, In The Court Of The Crimson King en een stampende versie van The Heat Goes On. Een echt dieptepunt kan ik (gelukkig) niet vinden op deze twee cd’s al is de versie van Video Killed The Radio Star (met Wetton’s stem door een voice decoder gehaald) nu niet echt een pareltje.

Al met al kan ik concluderen dat deze reis door de tijd zeker geen verkeerde trip is. Als je fan bent van Asia en / of de classic rock in het algemeen een warm hart toe draagt, zou deze live dubbel cd wel eens helemaal jouw ding kunnen zijn!

Sander Kok