New Feelings (5:29)
Ronald Hoogwout: drums en percussie
Harry Ickelsheimer: toetsen, basgitaar
Teo: gitaar, basgitaar

Sjak Franssen: toetsen
Desert Dreams (2010)

Fusonic is een muzikaal collectief uit Hilversum met een nog vrij korte historie. Zelf karakteriseren ze zich als een groep die instrumentale melodieuze symfonische rock speelt. Iets waar ik geen speld tussen kan krijgen. Als inspiratiebronnen worden niet alleen een hele rij zeventigerjaren groepen genoemd als Camel, Pink Floyd en Yes maar ook Pendragon, Happy The Man en zelfs Riverside. Daarnaast zijn de heren ook niet vies van een klassieke pot muziek als ik dat zo oneerbiedig mag zeggen, getuige de voorliefde voor klassieke componisten.

Ondanks dat het debuutalbum “Desert Dreams” volledig instrumentaal is, is er wel degelijk sprake van een concept of eigenlijk twee concepten. Het ene is een door Ronald Hoogwout bedacht sprookje naar een idee van schrijfster Petra Pijnacker en het andere is een door Teo geschreven lang dichtend verhaal waarin hoofdpersoon Xylos een leven leeft tussen droom en werkelijkheid met vrouwen, tovenaars en andere verzonnen wezens. Maar schreef ene JR Tolkien daar ook al niet eens over?

“Desert Dreams” kent veertien nummers die in speelduur variëren van twee tot iets meer dan negen minuten. Naast de hierboven genoemde invloeden komt het geheel aardig in de richting van Odyssice en horen we ook regelmatig Mike Oldfield terug. Vloeiende symfonische (toetsen)passages worden afgewisseld met stukken waar gitarist Teo er lustig op los soleert, of dat nu akoestisch is of elektrisch. Zijn spel bevalt me het meest in de trage slepende stukken waar hij zijn gitaar flink laat rondzingen zoals in de terugkerende thema’s Desert Theme I, II, III en IV, maar ook Endless – Exit.

De composities klinken alsof er flink wordt geïmproviseerd, wat ik tegelijkertijd de charme van de muziek vind. Het klinkt allemaal losjes en relaxed en is ideaal om lekker ontspannen bij weg te dromen. Wanneer je eenmaal begint met luisteren laat de muziek je niet meer los en dat zijn toch maar weinigen gegeven.

Volgens de website van de groep treedt men live op in uiteenlopende samenstellingen. Men speelt net zo gemakkelijk zonder toetsenist als een gitaartrio, als in een volledige bezetting. Onder het mom u vraagt wij spelen kan de groep ook als ‘oningeplugd’ besteld worden.

“Desert Dreams” is een verdienstelijk debuut van een groep waar tot op heden zeer weinig over bekend is. Liefhebbers van ontspannen instrumentale symfo kunnen met “Desert Dreams” ruim vijf kwartier wegdromen.