Gleb Kolyadin: piano
Max Roudenko: basgitaar
Alina Shilova: cello
Marjane Semkina: zang
Nikita Valamin: percussie
Iamthemorning (2012)

Het internet gonst behoorlijk over deze, uit Rusland afkomstige, formatie. In forums zoals als het Amerikaanse Progressive Ears wordt de loftrompet al enige tijd geblazen. Wij besteedden al eerder aandacht aan de band in het kader van de rubriek “Wereldse onbekend talent”. Het is dan ook echt iets bijzonders wat we hier in handen hebben. Alle muzikanten studeren (of zijn afgestudeerd) aan het conservatorium van Sint Petersburg en maken met dit album een unieke mix van kamermuziek, progressieve rock en folk. De band zelf omschrijft de muziek als volgt: “een vreemde combinatie van akoestische psycho-folk met progressieve elementen. Naast klassieke instrumenten verweven we bijzondere ritmes in onze muziek. Eigenlijk kan je onze muziek typeren als een charmante vorm van folkmuziek”.

Aan deze omschrijving heb ik niets toe te voegen. Dit album is zo mooi gelaagd dat het een flinke investering aan luisterbeurten verdient. Alle instrumenten zijn bijna wiskundig in de muziek verweven, zonder dat het gekunsteld aanvoelt. Mooie tokkels op viool en warme celloklanken worden afgewisseld met prachtige muzikale erupties. De ene keer schiet de band Apocolyptica bij je te binnen en dan weer White Willow, Paatos en Bjork. De nummers lopen prachtig in elkaar over waardoor de tracks vervagen tot één indrukwekkend geheel. De zeven korte Intermission tracks zijn mooie korte (vaak instrumentale) passages die weer een opmaat vormen voor de langere nummers.

De piano van Gleb Kolyadin speelt in vrijwel alle nummers wel een hoofdrol. Hij legt prachtig de basis waarop de strijkers een mooie nieuwe laag kunnen aanbrengen. Het voelt alsof er een fraai muzikaal schilderij wordt gemaakt. Met elke noot, elke solo en elke eruptie wordt er meer van het schilderij getoond. De penstreken zijn de ene keer verfijnd en subtiel, maar soms wordt er ook flink met verf gesmeten. Nergens wordt het echter ongecontroleerd. Een fascinerend proces. Wat dat betreft past het schitterende artwork prima bij het geheel.

De stem van Marjane Semkina is een mooie mix van die van Trude Eidtang (ex-White Willow) en Petronella Nettermalm (Paatos). Soms klinkt ze breekbaar, terwijl ze ook moeiteloos alles uit de kast kan halen.

Ik zou nog kunnen uitweiden over de prachtige opbouw van I.B.Too met mooi drumspel en een muur van strijkers, over het spannende Monsters waardoor de geest van Kate Bush lijkt te waaien en het lekkere folky Serenade, maar je kunt veel beter jezelf onderdompelen in deze muziek. Het album is gratis te downloaden vanaf hun Bandcamp site, maar ik raad je met klem aan om het album bij ze te bestellen. De prachtige verpakking (zeer originele uitklaphoes) rechtvaardigt dat zeker. Daarbij heb ik vernomen dat de voorraad snel slinkt. Het internet gonst namelijk behoorlijk over deze formatie.

Maarten Goossensen