Bente Aanesen: zang op Astral Projection
God's Equation (2007)
Enigmatic: Calling (2005)
Infinity Divine [heropgenomen versie] (2004)
Celestial Entrance (2002)
Infinity Divine (2001)

Pagan’s Mind is een nieuwe band uit Oslo, Noorwegen. Dit progressieve vijftal heeft nu hun eerste cd uitgebracht, getiteld “Infinity Divine”. De cd zit in een prachtige hoes met alle songteksten, mooie foto’s en fraaie, blauwe tekeningen.

De muziek die de band maakt op dit debuutalbum is een combinatie van de oude progressieve Fates Warning, gecombineerd met het stevigere werk van Dream Theater en Vanden Plas. Met name het openingsstuk Caught In A Dream doet denken aan Dream Theater ten tijde van “Images And Words”. Ook een band als het Duitse Soul Cages komt langs in het sterk opgebouwde Astral Projector. Intense en stevige passages worden goed afgewisseld met dromerige stukken, waarbij de heren het experiment niet schuwen.

De stem van zanger Nils Rue kan nog wat bijgeslepen worden. Hij klink niet altijd even overtuigend, maar dat kan gedurende live optredens nog groeien. Het gitaarspel van de tandem Thorsten Aaby en Jorn Loftad klinkt bij vlagen adembenemend en tilt de gedurfde muziek van Pagan’s Mind naar een absoluut hoog niveau. De tempo- en ritmewisselingen zijn talrijk (King’s Quest, Embracing Fear, Dawning Of The Nemesis) en doen regelmatig met weemoed terugdenken aan dat enige album van de legendarische Canadese band Heaven’s Cry. De ballad Moonlight Pact is prachtig, maar was ergens in het midden van de CD nog beter tot zijn recht gekomen tussen alle krachtpatserij in.

Het album is loepzuiver geproduceerd door de Fin Ronny LeTekro, die we nog kennen van de formatie T.N.T. Het afsluitende A New Beginning is het beste nummer van de CD: krachtig gitaarwerk, uitstekende zang en onnavolgbaar drumwerk van Stian Kristoffersen. Een grote belofte voor de toekomst, dit Pagan’s Mind. Liefhebbers van eerder genoemde bands moeten dit beslist eens gaan luisteren.

Gerard Augustijn