BE (2004)
12:5 (2004)
Remedy Lane (2002)
The Perfect Element Part 1 (2000)
One Hour By The Concrete Lake (1998)
Entropia (1997)

Pain of Salvation experimenteert al meer dan 25 jaar met verschillende stijlen, zoals progmetal, hardrock, blues en klassieke muziek. De geruchten gaan dat er eind 2016 een cd verschijnt vol stevig gitaarwerk, maar voordat het zover is werpt de band een nieuw licht op het verleden. Op 2002 om precies te zijn, het jaar dat doorbraakalbum “Remedy Lane” verscheen.

“Remedy Lane Re:visited” is geen remaster, maar een complete remix van het vierde album van Pain of Salvation. Daarbij bevat de digipack een live-versie van de plaat. Een speciale reden om de cd opnieuw uit te brengen was er niet. Bandleider en zanger Daniël Gildenlöw was simpelweg benieuwd hoe de muziek zou klinken na een oppoetsbeurt van producer Jens Bogren. Deze man staat bekend om zijn ‘wall of sound’ en mixte eerder al de albums “BE” en “Scarsick” van de band.

Bogren heeft “Remedy Lane” als het ware afgestoft. De cd klonk rauw en gruizig. Veel nummers bestaan uit verschillende lagen, waarin sommige details wat verloren gingen. De mix van Bogren klinkt daarentegen clean en helder. Letterlijk als nieuw. De drums klinken voller, de gitaren scherper en de galm (bijvoorbeeld in het begin van Beyond The Pale) is verdwenen. Op de oude versie was Gildenlöw niet altijd goed te verstaan. Nu staat de zang wat harder in de mix, waardoor ook het conceptverhaal meer op de voorgrond staat.

Op “Remedy Lane” vertelt Gildenlöw een semi-autobiografisch verhaal over liefde, lust, seks, schuld, wanhoop en verlies. In het openingsnummer treffen we de hoofdpersoon aan in een hotelkamer in Boedapest. De man hoopt in deze stad zijn verleden te verwerken en zichzelf terug te vinden. Wat volgt is ‘a walk down remedy lane’, wat eerder een heftige obstakelrun is dan een rustige wandeling. De route bevat namelijk een paar scherpe bochten en onverwachte wendingen. Beetje bij beetje wordt duidelijk welke traumatische ervaringen de man verwerken moet. De muziek ondersteunt het verhaal en klinkt dan ook vrij donker en mysterieus.

“Remedy Lane” leverde de band veel nieuwe fans op. Het album bevat net zulke complexe gitaarsolo’s en toetspartijen als de vorige platen, maar is melodieuzer, rustiger en daardoor wat toegankelijker. Daarbij grijpt het album aan, door de pure emotie die door de muziek heen klinkt. Dit is vooral te danken aan het zangwerk van Gildenlöw. In bijvoorbeeld het nummer Undertow klinkt hij kwetsbaar en fragiel, totdat de muziek aanzwelt en de tekst grimmiger wordt. Gildenlöw gromt, schreeuwt en zijn stem breekt met de laatste uithaal: ‘Now let me die!’

Eén van de pijnlijkste nummers is A Trace Of blood, dat gaat over een miskraam. Op de achtergrond hoor je Gildenlöw haperen en stutteren, als een soort beatbox. Rope Ends, waarin een vrouw zichzelf ophangt aan de stropdas van haar man, is grillig. Eerst klinken hoekige gitaarriffs en felle drums, gevolgd door een vrij catchy bruggetje en een slepend refrein. Heel anders is de romantische ballad Second Love. Dit nummer heeft een simpele opbouw en klinkt misschien wat saai, maar wel puur. Het is haast onvoorstelbaar dat Gildenlöw dit lied schreef toen hij pas veertien jaar oud was.

Cd  2 van de digipack bevat het complete optreden van Pain of Salvation op ProgPower USA in 2014. Alleen Gildenlöw is dan nog over van de originele bandbezetting, maar dat is op cd niet te merken: de nieuwe leden spelen moeiteloos elke noot. Wat wel opvalt, is dat er andere achtergrondstemmen zijn. In Undertow neemt gitarist Ragnar Zolberg de microfoon zelfs helemaal over van Gildenlöw. Ook hij weet het verdriet en de wanhoop van dit nummer krachtig over te brengen.

“Remedy Lane” is een album waar je de tijd voor moet nemen, liefst met koptelefoon op. Niet alleen omdat de cd bijna 70 minuten duurt, maar ook omdat de muziek complex is door de vele lagen en details. Met de oude mix is niks mis. Het rauwe, ongepolijste geluid past juist goed bij het verhaal. De remix biedt echter een nieuwe, interessante luisterervaring, doordat andere elementen belicht worden. Voor de liefhebbers van het origineel is deze uitgave dan ook een goede reden om remedy lane weer eens te bewandelen. Nieuwe fans hebben een geldig excuus om kennis te maken met het oude werk van de band.

Shireen Bekker

CD:

3LP: