This Mortal Coil (2011)
Snowfall On Judgment Day (2009)
Frozen In The Moment - Live In Atlanta dvd (2009)
The Origins Of Ruin (2007)
The Fullness Of Time (2005)
Redemption (2003)

Het sneeuwt op de dag des oordeels en niet zo zuinig ook als ik Redemption mag geloven. Of de verandering van de wereld zoals wij die kennen – dan wel het einde der tijden- spoedig plaats zal hebben vermeldt het cd-boekje er niet bij. Feit is wel dat de eschatologie hier een uiterst aangenaam karakter kent. En hoewel niet zo wereldschokkend als de dag des oordeels zelf, wordt in elk geval muzikaal een statement van jewelste gemaakt.

De band rond gitarist Nicolas van Dyk en de van Fates Warning bekende en in 2005 toegetreden zanger Ray Alder, timmert sinds 2000 aan de weg en hanteert sindsdien een progmetal sound die doet vermoeden dat deze term speciaal voor Redemption bedacht is. Nadat in 2007 het uitstekende “The Origins Of Ruins” werd afgeleverd vroeg ik mij af of het beduchte einde dat aan al het goede moet komen nu en daar beslag zou krijgen, al zou het slechts de artistieke groei betreffen. Niets blijkt minder waar, want Redemption tovert nog minimaal één konijn uit de hoge hoed.

De verrassing zit ‘m overigens geheel niet in enige koerswijziging. Redemption levert eigenlijk van hetzelfde vertrouwde laken een pak. Vergeleken met voorgaande albums zijn de composities eenvoudigweg sterker en is de onderlinge samenhang optimaal. Waar het toetsenwerk voorheen eerder bijzaak was, blijkt dit nu een onmisbare schakel die de songs meerwaarde en melodie geeft. Drummer Chris Quirarte blaakt overduidelijk van energie en klinkt met zijn roffels en breaks geïnspireerd als nooit tevoren. Bij het gitaarwerk passen slechts superlatieven. De agressie op songs als Peel, Another Day Dies – met een prima gastbijdrage van James LaBrie – Fistful Of Sand en Leviathan Rising is voelbaar, terwijl Black And White World, What Will You Say en het lange Love Kills Us All / Life In One Day gevoelige mid-tempo songs zijn met symfonische elementen. Oh, en luister eens naar de waanzinnige gitaarsolo op Keep Breathing!

“Snowfall On Judgment Day” is een furieus album geworden dat veel verder gaat dan slechts adembenemend gitaarwerk en de treffende zang van Alder. Het is een handboek over het hoe, wat en waarom van progressieve metal. De songs hebben een ziel, zijn avontuurlijk op het bloedstollende af en laten een band horen die veel meer is dan de som der afzonderlijke delen. Wellicht vormt de nieuw toegetreden toetsenist Greg Hosharian – aanvankelijk ingehuurd voor de tournee met Dream Theater in 2007 – het cement tussen de bouwstenen, waarschijnlijk is de nog toegenomen dominantie van drummer Chris Quirarte hier mede debet aan. Hoe dan ook, het gevolg van de nog nader te benoemen oorzaak is een ultiem afwisselend hoorspel waarbij sidderende progmetal en wonderschone melodieën elkaar tot het uiterste uitdagen, de luisteraar in vervoering achterlatend. “Snowfall On Judgment Day” is een ode aan het progmetal genre!

Govert Krul