Gone (9:15)
Stefan Gavik: gitaar
Johan Lindqvist: toetsen
Per Malmberg: zang, gitaar, basgitaar, mandoline, accordeon, toetsen, percussie
Left To Burn (2007)
A Handful Of Earth (2004)

Salva is de band van drie schoolvrienden, maar het is bovenal het project van componist Per Malmberg, die alle stukken schreef en de meeste instrumenten inspeelde. Daarnaast is Salva het levende bewijs dat niet elke band uit Zweden per definitie veelbelovend is.

“A Handful Of Earth” is in eigen beheer opgenomen. Dat hoor je nog niet eens zozeer aan de geluidskwaliteit, want de plaat klinkt heel behoorlijk. Je hoort het vooral aan de muziek en aan de composities. De muziek mist elke flinter originaliteit. Malmberg schrijft op de website van de band beïnvloed te zijn door Jethro Tull, Genesis, Black Sabbath, Deep Purple en Kansas. Die invloeden kun je wel terughoren in zijn muziek, maar dan veel slechter. De composities zijn niet alleen erg voorspelbaar, ze zijn zelfs een beetje kinderachtig.

Salva wordt niet erg geholpen door een paar behoorlijke handicaps. Zo heeft de band geen drummer maar een drumcomputer en hoewel Malmberg zijn best heeft gedaan op de drumpartijtjes moet de band ze braaf navolgen. Daardoor gaat de muziek niet leven, laat staan rocken. De tweede handicap is de beperkte stem van Malmberg. Hij heeft een laag, neuzig geluid dat erg snel verveelt. En als hij er dan ook nog saaie partijen mee zingt is het helemaal moeilijk om de aandacht er bij te houden.

Het is niet allemaal pet, vooral de laatste twee stukken van de plaat, Rain en Gone, zijn aardige composities met mooie, afwisselende muzikale begeleiding, niet opvallend maar best netjes gedaan. Erger is het met A Thousand Deaths, dat begint met rockende gitaren en scheurende orgels maar halverwege verandert in pingeljazz die het zelfs in een lift niet zou redden. Het belachelijke Trick Of The Century is ook heel naar, een vrolijk deuntje dat klinkt alsof Glass Hammer en BZN aan het jammen zijn. Ernstig vervelende TROS muziek waarvan je mag hopen dat Malmberg het grappig bedoelde. Maar de ergste liedjes vallen vooral op door hun onopvallendheid, door blaartrekkende saaie zeurderigheid, flauwe refreinen die dreinerig gezongen worden.

Per Malmberg kan aardig arrangeren en zo te horen zijn de heren geen onverdienstelijke muzikanten, maar voordat ze nog een plaat uitbrengen is het aan te bevelen dat ze eerst een cursusje componeren volgen. Ik wil best een uurtje naar Deep Purple en Jethro Tull rip-offs luisteren, maar dan moeten het tenminste goede liedjes zijn. Salva heeft er daar op “A Handfull Of Earth” veel te weinig van.