Martijn Balsters: gitaren, zang
Niels van Dongen: basgitaar
Sander Heerings: toetsen
Robert Spaninks: drums, percussie
Jeroen Voogd: zang
The Dust Connection (demo, 2003)

Het valt niet mee om als (beginnende) Nederlandse band je product onder de aandacht van de pers, maar vooral het publiek te brengen. Je kunt natuurlijk bekende muzikanten inhuren en daar prominent door middel van een zelfklever op de voorkant van de cd melding van maken. Misschien dat het inhuren van een beroemde artiest voor het ontwerpen van de hoes helpt. Het nieuwste promotiemiddel is je audio-cd stoppen in een dvd-doosje. De Nederlandse band The Dust Connection (opgebouwd op de overblijfselen van Forever Times) heeft de eer om als eerste, mij bekende band, hun cd in een dvd-doos aan de man te brengen. Laten we het echter over de inhoud hebben, want daar draait het allemaal om.

Zelden heeft een demo-cd een dergelijke verpletterende indruk achtergelaten als het werkstuk van The Dust Connection. De cd opent met heerlijk vlot toetsenspel van Sander Heerings, gecombineerd met de gitaarmuur van Martijn Balsters. Natuurlijk wordt er leentjebuur gespeeld bij Dream Theater, maar The Dust Connection beschikt in Jeroen Voogd over een uitstekende zanger. Een zanger die zich niet, zoals James LaBrie van allerlei trucjes hoeft te bedienen om te overtuigen. Vol emotie, maar ook in ruige en rustige stukken staat Voogd zijn mannetje. Symfonische passages worden afgewisseld met pure progressieve metal. In Armour To Shatter vuren toetsenist Sander Heerings en gitarist Martijn Balsters nog een aantal zenuwslopende solo’s en duetten op de luisteraar af.

Out Of Nowhere begint heerlijk rustig, kent een dito gitaarsolo en ontwikkelt zich tot een aanstekelijk nummer. In dit nummer wordt de zang, of liever gezegd, het gesproken woord lichtelijk vervormd. Jeroen Voogd gaat makkelijk van laag naar hoog en omgekeerd. Misschien dat hij de emotie een enkele keer iets overdrijft.

Het langste nummer van de cd, Desert Sessions, is een technisch hoogstandje zonder daarbij klinisch en koel over te komen. Heerlijk Kitaro-achtige toetsenpartijen lopen door een ware staccato gitaarmuur heen. Drummer Robert Spaninks houdt er samen met bassist Niels van Dongen lekker de vaart in. Halverwege is het tijd voor een rustig, sferisch gedeelte, voorzien van hemelse gitaarsolo’s om vervolgens weer uit te monden in die staccato gitaarmuur met die vrolijke toetsenriedeltjes.

Ontspannen en voorzien van akoestische gitaar start Temporary. Het nummer ontwikkelt zich daarna in een afwisselend nummer waarbij de rustige stukken mooi overlopen in de stevigere gedeelten om uit te monden snel stuk. Ik zie het publiek al hossen en springen tijdens dit gedeelte… Jammer dat aan het einde van het nummer de toetsen- en gitaarsolo wordt weggedraaid.

Is er dan helemaal (bijna) niets negatiefs te melden over The Dust Connection? Dat is er zeker. Het album past niet in mijn cd kast!

Rob van Oosten