Black Symphony (DVD-2008)
The Heart Of Everything (2007)
The Silent Force (2004)
Mother Earth (2000)
The Dance (1998)
Enter (1997)

Within Temptation is geen klein gothic bandje meer. Natuurlijk al jaren niet meer, want de band is samen met onze nationale strijkstok André Rieu het best verkopende muziekexportproduct van Nederland. Zeker na The Heart Of Everything, wat door veel fans een knieval naar het commerciële geluid werd gezien, regeerde de ‘grootsheid’ van de band.

Ruim drie miljoen albums verkopen is natuurlijk is geen kattenpis. In de wereld van prog- en metalmuziek doen veel aanhangers nog wel eens neerbuigend over de band, maar alleen al de uitstraling die de band heeft op muziekliefhebbers in andere landen mag je gezien de verkoopresultaten niet onderschatten. En laten we eerlijk zijn, muziek maken kunnen ze, dat bewijzen ze wat mij betreft met “An Acoustic Night At The Theatre”. Dat klinkt puur en is weer terug naar de basis, met mooie composities en weinig elektronica.

De release van dit nieuwe album van Within Temptation gaat vergezeld met de nodige ambitie. Een conceptverhaal gebaseerd op een strip, korte films en een heuse mediacampagne zorgen voor een bewonderenswaardig project waarmee – vergis je niet – veel eigen geld van de band gaat gepaard. De filmpjes en strips zorgen voor de nodige context rond het verhaal en het loont de moeite om je daar eens in te verdiepen. Romano Molenaar is verantwoordelijk voor de strips en Steven O’Connel verzorgt de videoclips en filmpjes. In deze recensie zal ik mij gemakshalve wat meer toeleggen op de muziek en niet op de randverschijnselen rondom het album.

De voortekenen voor nieuw succes dienen zich al weer aan doordat het album onlangs op de nummer één positie in de Amerikaanse metallijst binnenkwam. Als dit als graadmeter moet dienen kunnen we nog heel wat verwachten. Voorafgaand aan dit album werd er in de intensieve mediacampagne nog melding gemaakt van experimenten die de band een ander gezicht zou geven. Nu, dat valt in mijn optiek nog wel mee. Wat vooral opvalt na enkele luisterbeurten is dat de bombast nog steeds regeert. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van orkestrale impulsen, hoewel dat wel een stuk verminderd is ten opzichte van vorige albums. Een paar experimenten, zoals de wat psychedelisch vervormde zang van de nog steeds oogstrelende frontvrouw Sharon den Adel in Murder kunnen we optekenen, maar daar is dan ook bijna alles mee gezegd. Op zich is de lijn na “The Heart Of Everything” wel iets veranderd, maar buiten dat veel nummers in sneltreinvaart gespeeld worden, zijn de veranderingen niet schokkend te noemen.

Op zijn minst opmerkelijk is dat juist na meerdere luisterbeurten “The Unforgiving” steeds meer gaat overtuigen. Het is geen overdreven vooruitstrevend geluid wat de band musiceert maar alles is met enthousiasme geproduceerd, zodat het album vooral goed in je systeem gaat zitten. De kracht van het album ligt dan vooral ook in de composities. Vooral binnenkomer Shot In The Dark maakt gelijk indruk. Pakkend refrein, poppy, sfeer, het heeft alles wat een goed nummer moet hebben. IJzersterk, evenals de single Faster: ook een bijzonder sterk nummer met een mooie melodie. Hoewel Within Temptation het metalen jasje steeds meer lijkt uit te trekken, worden juist de songs in zijn geheel alleen maar sterker. Dat het wel ten koste is gegaan van de rauwe randjes in de muziek is de band vergeven. Echte ballads daarentegen zijn er in mijn optiek ook niet te vinden, hoewel Lost en Fire And Ice toch een poging daartoe zijn. Prima nummers wederom, maar ballads kan ik het vooral door de finales van de nummers niet noemen. Meer een knipoog naar het verleden.

Dat het geluid toch iets is veranderd in de loop der jaren, blijkt uit het nummer Iron. Dit zou als Nederlandse inzending voor het Europees songfestival mede door het refrein een hoge positie in de eindstand kunnen opleveren. Nu ik dit zo schrijf, leest het wat cynisch weg maar ik wil niet zeggen dat ik het nummer verfoei. Nee, eigenlijk klinkt het aardig, bijzonder aardig zelfs. De knipoogjes in de sound naar Metalica en Iron Maiden komen zonder twijfel van gitarist Ruud Jolie, die de laatste jaren veel actief is geweest met het geluid van de genoemde bands, vooral door zijn aandeel in de coverband Maiden United.

De zang van Den Adel is moeilijk te behappen. Aan de ene kant lijkt ze meer moeite te hebben met de zang dan voorheen, aan de andere kant zingt ze gewoon goed. Toch zijn er veel zwakke plekken te noemen in met name de lagere tonen van haar stem. Voorbeeld daarvan is het puike In The Middle Of The Night, wat door het stevige gitaarwerk bijzonder aangenaam is, maar vooral de lage stem van Den Adel komt op mij niet altijd even consistent over. Integendeel, het klinkt vaak wat geforceerd en onnatuurlijk. Ik houd mijn hart vast, want met name live zal ze hier en daar in de problemen komen, ook door het hoge tempo van het merendeel van de nummers. Haar uniciteit ligt wat mij betreft toch in het midden en bij de hoge tonen van haar zang.

Uiteindelijk moet ik concluderen dat Within Temptation met deze cd een stuk gladder en gepolijster klinkt. Noem het gelikt. Noem het commercieel. Noem het pop. Hoe dan ook; de klasse spat er wel van af. Nederland mag hoe dan ook blij zijn met zo’n band, ook al is het jouw smaak niet meer. Ik zal er nog regelmatig naar luisteren.