Dance With The Shadow
Before
Rapid Eye Movement
Ultimate Trip
02 Panic Room
Lucid Dream IV

Riverside maakt er een heel goede gewoonte van ons progressieve kikkerlandje met grote regelmaat aan te doen. In 2005 was het genieten van de ‘Out Of Myself Tour’ en ‘Second Life Syndrome’ releaseparty. 2006 was eveneens een topjaar met de ‘Second LIVE Syndrome Tour’ en optredens op het Arrow Rock- ProgMetal- en ProgPower Festival. In 2007 volgde de ‘Rapid Eye Movement Tour’ en nu in 2008 is de beurt aan de ‘Reality Dream Tour’. En telkens weer slaagt men erin het optreden tot een zinderende ervaring te maken, waarbij de ambiance van poptempel Paradiso deze keer nog een éxtra duit in het zakje doet.

Door een behoorlijk aantal vertragende factoren moet ik het voorprogramma Lazuli aan mij voorbij laten gaan, wat gelet op de laatste paar minuten die ik nog meekrijg én de reacties van het publiek een gemis blijkt. Gelukkig heb ik wel ruim op tijd een prima plek vooraan in de zaal als om 20.45 uur één van de beste nieuwkomers in de progscene van de laatste jaren het podium betreedt. Vanaf de eerste minuut wordt de warme, atmosferische sound van Riverside perfect de zaal ingestuurd. Elk detail is griezelig duidelijk waarneembaar, het volume is precies goed en blijft gelukkig op ruime afstand van de pijngrens. Na deze constatering bereid ik me voor op het heerlijk avondje dat dit jaar dus niet op 5 december maar op 10 december valt en krijg met één van de mooiste en meest dynamische songs ooit, Volte-Face mijn eerste cadeau van de band. De gitaarklanken van Grudzinski vliegen rechtstreeks omhoog om via het plafond over het publiek neer te dwarrelen. Het stuwende basspel van Duda glijdt als moerasnevel van het podium, kruipt langs de grond en pakt je stevig bij de enkels, terwijl Michal Lapaj je met zijn Korg CX-3 vol in het gelaat treft. De zang is helder en de sporadische grunt mooi zwaar wanneer Duda brult: You can put me in the lion’s cage, you can take my soul, give a second name, but I don’t intent to stop my fight, and I’m not afraid, NOT AFRAID; mijn huid verandert in stug kippenvel dat minutenlang resideert. De ene na de andere topper van het laatste album “Rapid Eye Movement” komt voorbij, maar men grijpt daarnaast veelvuldig terug naar werk van “Second Life Syndrome”. Veel aandacht is er vanavond voor instrumentale tracks waaronder Back To The River met dat heerlijke stukje van Pink Floyd’s Shine On You Crazy Diamond en het voor Riverside-begrippen funky en behoorlijk symfonische Lucid Dream IV. Overweldigend zijn de soms identieke bas- en gitaarloopjes die Grudzinski en Duda simultaan spelen.

riverside-lazuli-186.JPG riverside-lazuli-171.JPG

Ondanks de sobere lichtshow boeit Riverside ook visueel met Duda als charismatische frontman. Hij beweegt traag maar trefzeker over het podium, ogend als een samensmelting tussen Steven Wilson en Motörhead’s Lemmy’Kilmister en houdt het publiek zonder enig probleem in zijn greep. En mooist van alles is nog dat hij zich hier nauwelijks bewust lijkt.

Met een waanzinnige serie liveshows en dito plaatwerk op zak, een nieuwe, halverwege 2009 te verschijnen cd genaamd “Anno Domini High Definition” in het verschiet en het Lunatic Soul-pareltje van Mariusz Duda nog vers in het geheugen, mag je stellen dat dit dé jaren van Riverside zijn. De band heeft ons op 10 december 2008 wederom het prog-paradi(j)s(o) getoond en is nog lang niet uitgespeeld. 2009 gaat een mooi jaar worden!

Govert Krul
foto’s: Eric de Bruijn