Kijk ook eens op onze facebook pagina of meld je aan voor onze mailinglist en blijf op de hoogte.

Kansas – The Prelude Implicit

Kansas - The Prelude Implicit

Het concertverslag van Kansas uit juli 2014 sloot ik af met de opmerking: “het zal mij benieuwen wat het volgende hoofdstuk in het Kansas-boek zal worden…”

Een nieuw studioalbum was wel zo ongeveer het laatste wat we met de kennis van toen konden verwachten. De heren hadden immers bij herhaling verklaard dat ze het opnemen van een nieuw album niet meer zo zagen zitten. Inmiddels weten we dat Steve Walsh eigenlijk als enig groepslid met die opvatting de rest van de band in een wurggreep hield. Die wurggreep strekte zich tevens uit tot het te spelen materiaal. Daarvan kon het teleurgestelde publiek destijds in 013 tijdens een té kort concert getuige zijn. Rondom dat concert werd tevens bekend dat Walsh de band zou verlaten. De oerleden Richard Williams en Phil Ehart, die al vaker met dit bijltje hadden gehakt, zaten echter niet bij de pakken neer en in Ronnie Platt werd een meer dan adequate zanger gevonden, aangevuld met lichttechnicus van dienst David Manion op toetsen. Twee weken later stond dit gezelschap, uiteraard met violist David Ragsdale, alweer op het podium. De bevrijding uit het keurslijf van Walsh maakte nieuwe energie los in de band én de vurige wens om nieuwe muziek te schrijven en op te nemen. In Thomas Waber van InsideOut Music werd dankbare support gevonden en het resultaat van dit alles ligt als onderwerp van bespreking voor u.

In deze vruchtbare zomerperiode, tijdens welke door collega’s en ondergetekende al menig album is voorgedragen voor de jaarlijstjes van 2016, komt deze “The Prelude Implicit” zeer zeker ook in aanmerking voor een plek in deze overzichten. Verwacht geen vernieuwend progrock album van dit nieuwe Kansas, maar vooral frisse, energieke, AOR/prog met veel oor voor sterke melodieën en hier en daar een snufje moderne sounds.

Platt klinkt misschien meer als John Elefante dan als Steve Walsh maar wat zingt die man mooie en krachtige melodieën. Hij wordt daarbij ondersteund door een band, zoals Richard Williams in het interview dat ik met hem had al zei, die “on fire” is. Het nieuwe Kansas klinkt stevig maar helder: krachtige drums, rauwe gitaren, echter in de juiste proporties en kleuren in het totaalgeluid neergezet, afwisselende toetsen en natuurlijk de viool van Ragsdale, die uitgebreid van zich laat horen in nummers als Visibility Zero en The Voyage Of Eight Eighteen. Laatstgenoemde is gelijk ook het prijsnummer van dit album, misschien wel omdat het nummer het meeste refereert aan de hoogtijdagen van Kansas.

Met nummers als Rhythm In The Spirit, Crowded Isolation en Section 60 bewegen bovengenoemde titels zich vooral in het prog-idioom, terwijl de overige songs veelal AOR-getint zijn. In de proggy composities bewijst Manion dat hij naast piano en synthesizer ook uitstekend met een Hammond overweg kan. Het heerlijke gitaarwerk bestaat vaak uit meerdere lagen, vandaar dat onlangs is besloten om de tweede gitarist op het album, Zak Rizvi, aan de live-bezetting toe te voegen. Het zal de band ongetwijfeld een rijker live-geluid opleveren.

In het totale album klinkt de glorie van het oude Kansas, de heerlijke scherpe koortjes, door. Platt, Greer en Ragsdale klinken hierin ongeëvenaard. De AOR-songs schuren soms tegen het “ontoelaatbare” aan, maar blijven door de kwaliteit van de uitvoering toch nog aan de goede kant van de streep. Luister maar eens naar het door Greer gezongen Asia-achtige Summer en het mierzoete, doch gevoelige Unsung Heroes. Ook in Refugee, dat gaat over het wereldwijde, van alle tijden zijnde, vluchtelingenprobleem met catastrofale gevolgen voor talloze kinderen, wordt een gevoelige snaar geraakt.

Waar Kansas zich in het verleden, naast prachtige symfonische nummers, ook wel eens kon verliezen in een simpele southern blues-rocker, weet de band ditmaal een uitzonderlijk coherent en consistent album af te leveren. De injectie van vers bloed heeft de creatieve geesten binnen de band tot grote hoogten gestuwd wat ons met smacht doet uitkijken naar nieuwe optredens in Nederland.

Voor deze recensie kon ik slechts beschikken over het reguliere album. Op de “Deluxe Edition” staan Home On The Range en Oh Shenandoah als bonustracks. Beide nummers stammen uit de rijke volksliedjescultuur uit The Mid West in de VS, de streek waar de meeste Kansas-leden van afkomstig zijn. Het verschijnen van deze twee titels als bonustracks zal ongetwijfeld veel vragen oproepen.

Math Lemmen

CD:
Koop bij bol.com

Deluxe Edition:
Koop bij bol.com

LP:
Koop bij bol.com

Progwereld | Recensies