Inveritas (2019)
Ephemera (2014)
Enigma (2012)
The Face Of The Unknown (2010)
A Mind’s Portrait (2009)

“Transversal” is een dertig minuten durend nummer dat opgedeeld is in tien hoofdstukken. Een nummer dat zeker bedoeld is om als één geheel te beluisteren en de gehele levensloop van Aeon Zen omvat.

Het begin, I: Twilight, ademt de sfeer van het debuutalbum uit en invloeden van de respectievelijke albums worden verwerkt in de volgende delen. Het epic nummer Tranversal stamt dan ook uit de begintijd van Aeon Zen (of zelfs daarvoor) en na tekstuele toevoegingen door Andi Kravljaca is het nu de zwanenzang van de band.

De muziek van Aeon Zen doet meteen denken aan progmetal giganten als Dream Theater, Cynic, Symphony X en Seventh Wonder, waarbij de technische bekwaamheid op de verschillende instrumenten opvalt. Multi-instrumentalist Rich Gray (voorheen bekend als Rich Hinks) voelt zich in dit genre uitermate op zijn gemak en waarschijnlijk heeft dit ook bijgedragen aan zijn selectie en toetreding tot Annihilator. Op dit album laat hij zich op deskundige wijze bijstaan door Alistair Bell op gitaar en Steve Burton op drums, terwijl Andi Kravljaca de zang voor zijn rekening neemt. Daarnaast horen we nog een toetsensolo van Vadim Pruzhanov en een gitaarsolo van Matt Shepherd. Tenslotte versterkt een volledig koor, waaronder onze eigen Tom de Wit (tevens labeleigenaar), de zang op het album.

Opvallend is de sterke zang van Andi Kravljaca, waardoor de vergelijking met Seventh Wonder meteen helder is. Kravljaca zong namelijk op het debuutalbum “Become” van deze band en zijn stem kan de vergelijking met zijn opvolger Tommy Karevik zeker doorstaan. Ook een Russel Allen (van Symphony X) schiet door mijn hoofd. Op de instrumentale delen valt direct de uitstekende beheersing van de instrumenten op. Rich Gray laat zich op meerdere instrumenten van zijn beste kant zien. Zowel op gitaar – luister maar eens naar een paar heerlijk solo’s op VII: Purgatory Rechristened – als op toetsen (draagbare of vaste synths) laat hij horen wat zijn capaciteiten zijn. Maar ook in een gitaarduel met Alistair Bell of in IX: It Ends As It Began, waar Matt Shepherd nog een steentje bijdraagt.

X: Forever is dan het finale deel dat het veertien jarige bestaan van de band afsluit. Gray heeft aangegeven dat met “Transversal” het doek valt voor Aeon Zen. Maar dit is zeker geen eind voor de carrière van gitarist, oprichter en multi-instrumentalist Rich Gray, want hij heeft nog voldoende andere muzikale aspiraties en bezigheden. “Tranversal” kan daarmee ook gezien worden als de start van een nieuw tijdperk.

‘With every new journey that begins … another one will end’