Julia Termeer: viool op Een Van Ons
Ronja Ihle: altviool op Een Van Ons
Ørnulf Sigernes: achtergrondzang op Een Van Ons
Één Van Ons (2021)
De Zwaarte Van Het Doorstane (2010)
Akelei/Promo '08 (2008)

In 2010 debuteerde de Nederlandse doom metalband Akelei met een cd die zowel in eigen land als daarbuiten positief werd opgemerkt. Elf jaar na “De Zwaarte Van Het Doorstane“ is de band terug met een nieuwe ep: “Een Van Ons”. Grootste drijvende kracht achter de band en zeer zeker dit album is Misha Nuis.

Het is onvermijdelijk: in die elf jaar zijn er personele veranderingen tot stand gekomen: drummer en mede oprichter Ward Maaswinkel is in 2013 vertrokken bij de band en bassist Josha Nuis heeft de drumkit van hem overgenomen. Harm Wiegers is de nieuwe bassist geworden. De band heeft lang gedaan om deze ep te produceren, de band was volgens de eigen site al sinds 2019 aan het musiceren. Zoals aangegeven in de eerste alinea is vooral Misha Nuis verantwoordelijk voor de ideeën en productie van “Één Van Ons”.

“Een Van Ons” klinkt ten opzichte van het werk van tien jaar geleden significant anders, hoewel het nog steeds kenmerkend Akelei is. De band bedient zich nog steeds van poëtische, bijna oud Nederlandse teksten met dito zinssamenstellingen. Dat hoor je al gelijk in de titeltrack Eén Van Ons. Die song begint met klassieke strijkinstrumenten, gespeeld door Julia Termeer en Ronja Ihle. Zanger, gitarist en mastermind achter de band Misha Nuis zingt hier samen met Lisette van den Berg van Scarlet Stories. Het is een sfeervolle, tien minuten durende song geworden. Van metal kan je nagenoeg niet spreken, hoewel het doom element voelbaar is in elk facet van de muziek. Terugkerend op de teksten gaat de titeltrack over het individu en zijn plek in de geschiedenis. Nabij gaat in op de afwezigheid van geliefden en het leren omgaan met die afwezigheid.

Op het gebied van doom-metal maakt Nabij ons duidelijk dat de roots van deze band toch echt binnen dat genre liggen. Een repeterend en terugkerende gitaarritme, zware en droge drums en uitgesponnen melancholie: dit is Akelei zoals we het kennen van “De Zwaarte Van Het Doorstane”. De track sluit sferisch af met een reverse en reverb-effect repeterend gitaarritme waarin je heerlijk kan verzinken.

Absoluut verslavend is de afsluitende track Hierna. Woorden schieten hierbij tekort, een prachtige song! De naadloze overgang vanuit Nabij gaat over in een drumritme die continu aanwezig en bepalend is. Zwevende sopraanzang van Aline Kuipers geeft de song extra lading mee, waarna Misha Nuis het vocale stokje overneemt. Halverwege de track horen we onvervalste gitaardrones die het metal-aspect van dit album naar een hoger niveau tillen. Het enige kleine minpuntje over de hele ep is dat ik de zang van Nuis graag wat sprankelender had gehoord. Hij zit niet vooraan in de mix en klinkt ten opzichte van de loepzuivere klanken een beetje dof.

Akelei heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen tien jaar. De strekking en melancholie van de sound is onveranderd en nog steeds op en top herkenbaar Akelei. De intensiteit qua (metal) instrumentarium is minder heftig, maar het melodische doom facet is gebleven. Ook is er meer ruimte voor klassieke strijkinstrumenten en vrouwelijke vocalen. Wanneer er nog één track bij was gekomen zou dit wat mij betreft als langspeler in de markt gezet kunnen worden in plaats van een ep. Desalniettemin is dit een geweldig werkstuk dat in mijn platenkast gekoesterd gaat worden.

De ep’s komen in gelimiteerde versie beschikbaar. Wees snel, want de vorige ep en cd van Akelei gaan op discogs anno 2021 voor hoge prijzen over de toonbank.