Mediterraneo (ep) (2022)
Mother (ep) 2019
Life Has Just Begun  (2017)
Flower Paths (ep) (2013)
Ancient Memories (2011)
Dream Weaver (demo) (2008)

Italië is een van de landen waar veel progressieve metalbands zijn ontstaan, zoals ook de Scandinavische landen tal van dit soort groepen voortbrengen. Veel formaties zijn met elkaar verweven en ook dat geldt voor beide contreien. Zo is Even Flow een band die ook is samengesteld uit muzikanten die participeren in andere bands.

Even Flow bestaat al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw en is ontstaan op Sardinië waar de broers Pietro en Giorgio Lunesu de band hebben opgestart. Zij bedienen zich van de gitaar en drums en zijn vanzelfsprekend bandleden van het eerste uur. Op het gebied van basgitaar en zang fluctueert de band wat vaker. Zanger Pastorino bijvoorbeeld is actief in nog zeker een handvol andere bands, waaronder Fallen Sanctuary, Temperance, Wonders, Secrets Sphere en Cristiano Filippini’s Flames Of Heaven. De band heeft in ruim 23 jaren bestaan meer ep’s dan langspelers uitgebracht en dat is toch opvallend te noemen gezien de kwaliteit die de band ons voorschotelt.

Qua originaliteit is deze band niet trendsettend en dat kunnen we de Italianen natuurlijk ook niet kwalijk nemen. Langzamerhand is het genre natuurlijk wat uitgemolken. Ondanks dat staan de composities op “Mediterraneo” trots overeind, verzanden de muzikanten niet in overdreven technisch vernuft en blijf je lekker luisteren. Ocean Lies is de perfecte opener voor de ep, het is een krachtige rocker die zich gelijk in je systeem nestelt. Opvallend aanwezig in de muziek maar niet in de credits van de cd: de piano en toetsen, die in meerdere songs smaakvol zijn verwerkt.

Zanger Marco Pastorino kennen we ook van de band Virtual Symmetry en in de recensies van de cd’s van die band komt hij niet bijzonder positief uit de beoordeling. En daardoor ontstaat bij deze recensent kortsluiting, want deze cd is typisch een voorbeeld hoe productie, mix en mastering alles bepalend kunnen zijn voor het algemene geluid. Waar Pastorino onlangs mijn irritatiegrens bereikte op het laatste wapenfeit van Virtual Symmetry, oogst hij hier bewondering van mijn kant. Hij zingt uitstekend, er zijn zelfs vergelijkingen te maken met Damian Wilson en de zanger van Wolverine, Stefan Zell. Vooral Zell schemert door in het stemgeluid van Pastorino in het wonderschone Ray Of Light. Muzikaal is het een vlot en catchy nummer met een ijzersterk refrein en een pakkende toetsenmelodie. Ook het accent van Pastorino wordt naar de achtergrond verdreven en is daardoor gelijk een stuk minder storend in het totale geluid.

Opmerkelijk is dat deze band ondanks het lange bestaan nog maar weinig cd’s heeft geproduceerd. Op basis van “Mediterraneo” zou je deze band meer bekendheid gunnen. Ik ben dan ook vastbesloten het vervolg van deze band in de gaten te houden.