Poem Atkinson als "The Voice Of The Evening Wind"
Mike Priebe: achtergrondzang
The Charles Heimermann choir
The Uncrowned King – Act I (2021)
Evership II (2018)
Evership (2016)

“The Uncrowned King” is een allegorie van auteur Harold Bell Wright dat uitkwam in 1910. In het kader van ‘leuke weetjes’: Bell Wright was de eerste auteur die 1 miljoen exemplaren wist te verkopen. Een allegorie is een verhaal dat in zijn geheel symbool staat voor iets anders. Het is een metafoor die door het hele verhaal wordt volgehouden. De Amerikaan Shane Atkinson heeft geen enkele moeite met deze beeldende kluif. Sterker nog, hij zet het muzikaal om naar een klein symfonisch meesterwerk.

Het eerste Evership album dat in 2016 het licht zag werd door ons al als ‘voltreffer’ bestempeld en de tweede telg, “Evership II”, kreeg wederom lovende kritieken. Maar de lat kon kennelijk nog veel hoger, want wat hij hier laat horen is bij vlagen niet-van-deze-wereld-zo-goed. Dat multi-instrumentalist Shane Atkinson zijn klassiekers kent is evident. Tijdens het exacte uur speelduur hoor ik de volgende bands voorbijkomen: Yes, Kansas, Styx, Boston, Queen, Rush, Royal Hunt, ELP en een vleugje van The Beatles.

Op het album staan veel lange nummers die veelal zijn onderverdeeld in subtitels. Die overgangen hoor je duidelijk, maar ze voelen nergens gekunsteld aan. Het is zeker geen ‘knutselsymfo’, maar een organisch geheel dat al je aandacht opeist en je steeds weer zal verrassen. De nummers zijn los van elkaar al geweldig, maar het album groeit pas echt als je hem in zijn geheel verorbert.

Door de zachte toetsen trekt opener The Pilgrimage je langzaamaan de wereld van Evership in. Als de toetsen dan de hoogste versnelling ingaan en de drumfills om je oren vliegen is er geen ontsnappen meer mogelijk: je bent verslingerd. De vocalen lijken een open ode aan Yes. De orkestraties geven het een filmisch karakter. Het tweede deel ademt Kansas, Styx en Boston. Dat komt enerzijds door de zangstem van Beau West die sterk doet denken aan Ronnie Platt (Kansas), maar ook door de structuur.

Wat mij betreft springt Crownshine / Allthetime nog net iets boven het torenhoge niveau uit. Het opent als een classic rock song, maar laat steeds meer diepte horen. Het toetsenspel van Shane Atkinson is hier in één woord briljant. Het loopje dat hij na twee minuten inzet is zo gaaf! De lange gitaarsolo die door de Mellotronklanken helemaal in het zonnetje wordt gezet is heerlijk. Het hele toetsenarsenaal wordt erbij getrokken. En dan zijn we nog maar op de helft van het nummer hé! In de tweede helft is het Kansas wat de klok slaat. Het lijkt wel of Atkinson een open sollicitatie uitzendt naar zijn landgenoten. Kerry Livgren zou denken dat hij het zelf had geschreven. De zanglijnen zijn zo lekker dat je niet anders kunt dan meezingen. Wat een parel van een song!

Ook The Tower ademt Kansas en Styx, maar het is ook hier het geweldige toetsenwerk dat het geheel op weet te stuwen. Het is fijn dat het liefelijke The Voice Of The Evening Wind halverwege is geplaatst. Het is een engelachtig liedje dat aan Camel doet denken en waarbij zangeres Poem Atkinson maakt dat je even weg kunt dromen. Je bent helemaal klaar voor het langste nummer Yettocome / Itmightbe. Hier worden Queen, Rush, Yes en Kansas invloeden samengesmolten tot een symfonisch feestje. Met Wait wordt er in stijl afgesloten. Het eerste deel had niet misstaan op een Neal Morse album. De gitaarsolo tegen het einde is heerlijk en dan is de koek helaas op.

Gelukkig is er een repeat optie.
Gelukkig komt er een Act II.
Lang leve koning Evership!