Live Sollid: zang, toetsen
Simen Skrebergene: gitaar
Martin Sandvik Gjerde: toetsen
Martin Skrebergene: basgitaar
Henrik Håland: drums
Tranquilize (2019)

Het lijkt erop dat de Noorse prog scene volop in bloei staat. Eerst waren er vooral bands als White Willow, Green Carnation en Pagan’s Mind. Later kwamen daar Gazpacho, Airbag, Ulver en Leprous bij. Maar de bodem van talent uit het hoge noorden lijkt nog lang niet bereikt. Onlangs was ik al blij verrast met het trio van Trojka en nu is daar ook het debuutalbum van het uit Oslo afkomstige Fervent Mind. Kom maar door!

Deze band is in 2014 opgericht door zangeres Live Sollid. Naast de vocalen en additionele toetsen, is zij ook de drijvende kracht achter de composities. Dat deze dame in alle opzichten veelzijdig is, daar kom je al snel achter. Op dit album word je behoorlijk heen en weer geslingerd tussen progrock, postrock, elektronische muziek, pop en een snufje progmetal. Deze band laat zich duidelijk niet in een hokje stoppen.

Het resultaat is dan ook een sterk gevarieerd album. Ik hoor invloeden van onder andere Massive Attack, Frequency Drift en Lesior. Na de spannende intro van A Series Of Fragments zet Torrid direct de toon. Het heeft een mooie opbouw en ontpopt zich tot een opzwepend geheel met duidelijk postrock invloeden. Op het hoogtepunt weet de band een flinke bak herrie te produceren met psychedelisch gegil, zware riffs en beukende drums die ongemakkelijk onder je huid gaan zitten. Fervent lijkt een prettige popsong, maar dit wordt afgewisseld met pittige erupties waarin met name gitarist Simen Skrebergene los mag gaan. Het sterke refrein van het nummer zorgt dat de boel meestal bij elkaar blijft, maar soms vliegt het wel wat uit de bocht.

Het rustpunt wordt verzorgd door Sleeping Strange. Het heeft een sfeervolle opbouw en de zangstem van Live Sollid komt hier mooi uit de verf. Indrukwekkend hoeveel zij met haar stem kan. Ze kan liefelijk klinken, maar ook doordringend en intens. Het tweeluik Disappearing Into The Masses (die op de vinyl versie ontbreekt) behoort tot het mooiste van het album. Het eerste deel heeft een melodie en doet bij vlagen denken aan de muziek van het Poolse Albion. Het tweede deel kon er niet meer haaks op staan. Dit is een intens progressief stuk dat opent met tegendraadse stukken en daarna een grote ruk maakt naar 70’s prog met een geweldige toetsensolo, waar drums en gitaar tegendraads overheen gaan. Dit maakt het tot een stuk dat al je aandacht opeist.

Dat gevarieerde en niet-in-een-hokje-kunnen-plaatsen is wel gelukt met dit album. Toch voelt het wel wat uit verhouding. Het lijkt of de band te veel zijn best doet om te verrassen, om ‘anders’ te zijn. Zo worden prachtstukken afgewisseld met soms wat uit de toon vallende delen. Het is allemaal nog wat grillig. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat dit gezelschap bruist van de ambitie. Daarbij hoor je duidelijk dat ze veel in hun mars hebben. Als het ze lukt wat meer cohesie te bieden, dan zijn er zeker nog mooie dingen mogelijk.