Anastasia Popova: viol
Nikolay Semitko: drums, percussive

Cirill Christia: viool (6, 8 en 9)
Nadia Christia: cello (6, 9 en 11)
Jury Korogoda: elektrische gitaar (6 en 9)
Not That City (2013)

Iedereen weet het ondertussen wel al. Voor prog moeten we al een tijdje niet meer uitsluitend in West-Europa of Noord-Amerika zijn. Het is een wereldverspreide muziek geworden. Progbands vind je overal; de voorbeelden hiervan zijn legio. Kijk onze eigen website er maar eens op na! Wit-Rusland, waar deze Five-Storey Ensemble vandaan komt, is dus absoluut niet verbazend als heimat van een progband. Doch zou Wit-Rusland bij de liefhebbers van avant-prog een klein belletje moeten laten rinkelen. Want was dit ook niet de thuisbasis van de uitstekende band Rational Diet? En dat is helemaal correct! Meer nog, Five-Storey Ensemble is in feite de verderzetting van Rational Diet.

Het is dan ook zo dat toen Rational Diet er vorig jaar besloot een einde aan te maken dat ze er een goede reden voor hadden. In 2011 begon Rational Diet namelijk te werken aan een soundtrack voor een experimenteel theaterstuk, “Bondman’s Wings”. Hiervoor werd hun werk een stuk intiemer dan we van de band tot hiertoe gewoon waren. Minder ruimte voor complexe muziek met lange improvisatiestukken. De band voelde zich hier duidelijk wel in thuis want voor hun volgende album maakten ze muziek die meer in de lijn lag van wat ze deden voor die soundtrack. En ja, dit was niet meer de muziek waarmee Rational Diet faam had gemaakt, waar de band tot dan toe voor had gestaan. Dus er werd besloten om Rational Diet ten grave te dragen en Five-Storey Ensemble boven de doopvont te houden. Hierbij werd ook de Minskse band Fratrez uitgenodigd om deel uit te maken van deze band. Aldus geschiedde…

Om dit album even te kaderen, wil ik nog even terug verwijzen naar Rational Diet. Op onze eigen Progwereld kan je alvast recensies vinden van “At Work” en “On Phenomena And Existences”. Hieruit blijkt duidelijk dat Rational Diet zichzelf had genesteld in het RIO/Avant-Prog genre. Om het bij termen uit eerder genoemde recensies te houden: in het begin vonden we de band terug aan bij de Present-benadering van Avant-Prog (een nadruk op rock) terwijl ze langzaam evolueerden naar de Univers Zero-benadering (meer klassiek). De eerder genoemde improvisaties en complexe ritmes waren in beide albums vanzelfsprekend aanwezig maar je merkte wel een evolutie weg van dat.

Kort door de bocht gesteld kan je dus eigenlijk zeggen dat deze “Not That City” in feite niets minders is dan de logische evolutie die de Wit-Russen sowieso al doormaakten. En ja, ergens klopt dat wel maar het is meer dan dat alleen. De stap van “On Phenomena And Existences” is een stuk groter. Je zou bijna kunnen stellen dat ze enkele stappen hebben overgeslagen. Of anders gezegd: de invloed van het stuk “Bondman’s Wings” en de band Fratrez zijn mogelijk wel erg groot. Het is dan ook best leuk om te zien dat enkele stukken die geschreven waren voor Bondman’s Wings ook het album zelf hebben gehaald. Denk hierbij aan Bondman’s Wings en To Ringlfy.

Nu de muziek die we hier voorgeschoteld krijgen, kan het best omschreven worden als moderne kamer muziek. Muziek die zich op een kruispunt bevindt tussen Univers Zero, Aranis en moderne klassieke componisten waarbij er vooral veel wordt opgeschoven naar de moderne klassieke kant. Je hoort af en toe stukken die je ook in je collectie klassieke muziek zou kunnen vinden. En dit maakt ook, zoals voordien vermeld, dat de dissonante en vaak erg complexe, moeilijke stukken verdwenen zijn uit de muziek. Je kan met andere woorden Five-Storey Ensemble amper nog een RIO/Avant-Prog band noemen. Dat zijn ze eigenlijk gewoon niet meer.

Maar komt dit uiteindelijk de kwaliteit van de muziek ten goede? Ik persoonlijk mag zeggen van wel. De composities zijn sterk, blijven boeiend en zijn niet zo uitputtend als Avant-Prog soms kan zijn. Dit kan overigens de populariteit van de muziek wel ten goede komen. Ondanks dat dit af en toe nog in een Univers Zero-achtige donkere sfeer baadt, lijkt me dit veel meer dan Rational Diet, muziek waar meer muziekliefhebbers van zouden kunnen genieten.

Met andere woorden: Five-Storey Ensemble is een uitstekende nieuwe oude band die naar mijn mening de juiste weg zijn ingeslagen. Een aanrader voor veel prog- en klassiekliefhebbers.

Peter Van Haerenborgh