Ondanks dat Jadis een trouwe en regelmatige bezoeker is van Poppodium Boerderij, dateert het laatste optreden alweer van 8 november 2019. Het optreden van deze avond staat in het teken van het nieuwe album “More Questions Than Answers”. De Nederlandse ‘progtempel’ fungeert zelfs als podium voor de presentatie van het negende studioalbum. Hierna reizen de Britten door naar Duitsland voor nog twee concerten.
De groep, die in het verleden diverse personeelsmutaties kende, bestaat nog steeds uit zanger/gitarist Gary Chandler, toetsenist/fluitist Martin Orford en drummer Stephen Christey, maar basgitarist Andy Marlow mag zo langzamerhand ook tot de vaste bezetting gerekend worden.
Naar schatting 150 bezoekers hebben deze donderdagavond de gang naar Zoetermeer gemaakt om Jadis te zien en horen. Regelmatige bezoekers van een Jadis-concert weten uit ervaring dat ieder optreden van Jadis een feest is. Dat is deze avond niet anders. Het niet aflatende enthousiasme en de humor van Chandler slaan steevast over op de andere bandleden en de zaal. Zo memoreerde hij: “Is donderdagavond jullie uitgaansavond? Jullie hadden ook in de tuin kunnen zitten en luisteren naar de vogeltjes, maar jullie zijn hier!” Kortom, de sfeer zat er gelijk in.
Voor velen, waaronder uw recensent, is het een verademing om geen tijd te hoeven verspillen aan een voorprogramma. Voor Jadis een mooie gelegenheid om in ruime mate uit zijn inmiddels forse oeuvre te putten. Bij een albumpresentatie is het gebruikelijk dat het betreffende album volledig en integraal live wordt gespeeld. Jadis kiest daar niet voor, maar wandelt kriskras door zijn historie en begint met de (gouden) oude nummers No Sacrifice (van “Across The Water”, Asleep In My Hands (“Photoplay”) en Where In The World (“Understand”). Het begin is wat stroef, maar al snel valt alles op zijn plaats.
Vooral de fors zwetende Chandler (“Dat doe ik al vijftig jaar”) heeft het buitengewoon naar zijn zin getuige zijn met humor doorspekte praatjes tussendoor (“Weten jullie dat Martin Orford alles afweet van stoommachines? Nee, hij heeft nu een andere pet op…”). Daarna is het tijd voor Said And Done, een nummer van het nieuwe album, dat voor het eerst live wordt gespeeld. Handelsmerk van Jadis is het karakteristieke melodieuze gitaarspel van Gary Chandler. Dat gitaarspel openbaart zich voor het eerst goed op This Changing Face. Waar gitaristen regelmatig wisselen van gitaar, doet Chandler alles op zijn eigen, vertrouwde witte Fender Stratocaster. Met Questions Without Answers van het nieuwe album en aansluitend de fantastische vertolking van The Beginning And The End (van het eerste album ”More Than Meets The Eye” uit 1992) is het tijd voor een korte pauze. Volgens Chandler het eerste optreden van Jadis waar een pauze in zit (“We worden ouder en moeten ook naar het toilet!”).
Na een pauze van een kwartier gaat het verder met View From Above (van “Medium Rare”). Na dit nummer verdwijnen Marlow en Christey van het podium en spelen en zingen Chandler en Orford het mooie nieuwe nummer Do You Know? (een ingekorte versie) en het ‘oudje’ More Than Meets The Eye. De prachtige uitvoeringen laten de zaal even stilvallen.
Daarna pakt Jadis enthousiast de draad weer op met achtereenvolgens Understand en het nieuwe Fading Truth. Chandler kruipt niet alleen steeds meer in zijn rol van showman, maar zijn gitaarspel groeit met ieder nummer. Het enthousiasme en de reacties van het publiek werken op hem en de groep kennelijk als een katalysator. Dat wordt bevestigd wanneer na het nieuwe nummer Wood Between The Worlds, een dampende uitvoering wordt gespeeld van Just Let It Happen. Het heavy gitaarspel van Chandler, die nu volledig los is, knalt loepzuiver de zaal in. De flow houdt aan in In Isolation (van “Across The Water”) en het geweldige Holding Your Breath. Het lange nummer met fantastisch gitaarspel van een uit zijn dak gaande Chandler zorgt voor kippenvelmomenten. Daarmee lijkt de koek op en verdwijnt het kwartet onder ovationeel applaus van het podium.
De laatste kruimels, in de vorm van een toegift, zijn het gouden oude Sleepwalk en een verrassing uit de hoed van Chandler, te weten Solsbury Hill van Peter Gabriel. Niet nadat hij het publiek op humoristische wijze uitvoerig vertelt dat Jadis de volgende dag aantreedt (en optreedt) op een besloten bruiloftsfeest en daar covers gaat spelen (“De moeder van de bruid zal raar staan te kijken, die kent ons niet”).
Na tweeënhalf uur, inclusief pauze, is de koek echt op en vertrekt een groot deel van de aanwezigen naar de merchandise om een exemplaar van “More Questions Than Answers” aan te schaffen (inclusief keycord, plectrum en poster met handtekeningen).
Om in stijl met een vraag te besluiten: was iedereen vanavond getuige van de grote Gary Chandler Show?
Foto’s: Ron Kraaijkamp