Fanatic (2003)
Understand (2000)
As Daylight Fades (1998)
Somersault (1997)
Across The Water (1994)
More Than Meets The Eye (1992, heruitgave: 2005)

Wat moet je in godsnaam schrijven over een nieuwe cd van Jadis? Immers, je weet van tevoren al wat je kan verwachten. Sinds het als klassieker te boek staande officiële debuut “More Than Meets The Eye” uit 1994 heeft zanger, gitarist en onbetwiste leider Gary Chandler nauwelijks iets aan de succesformule toegevoegd, met als gevolg een oeuvre dat op zijn best bezien standvastig, en op zijn slechts bezien inwisselbaar te noemen is. Met andere woorden, als je “More Than Meets The Eye” goed vindt, kan je blindelings deze nieuwe, en alle tussenliggende werken aanschaffen. Maar je kan net zo goed blijven bij “More Than Meets The Eye” en alle werken daarna, inclusief deze nieuwe beschouwen als een pak van hetzelfde laken.

“See Right Through You” heet dit nieuwste werkje en alle elementen van de muziek van Jadis zijn weer van de partij. Puntige, strakke songs? Check! Chandler die nog steeds denkt te kunnen zingen? Check! Hemelbestormende gitaarsolo’s? Check! Toetsen die rechtstreeks uit begin jaren ’90 lijken te komen? Check! De obligate instrumentale track? Check! Een hoesje ontworpen door ‘de broer van’? Check!

Als rechtgeaarde Jadis-fan (ik heb alle cd’s en ik beschouw “Somersault” als mijn favoriet) ben ik dus in mijn nopjes. Of ben ik teleurgesteld? Had ik meer verwacht, of is er de altijd knagende onzekerheid dat Chandler ineens met een draak van een plaat opduikt? Een Jadis-plaat met The Lens-achtige dance-invloeden bijvoorbeeld, hoewel het instrumentale Nowhere Near The Truth daar wel wat van weg lijkt te hebben. Het enige verschil dat ik ten opzichte van de voorganger “Photoplay” heb kunnen bemerken, is dat de diverse nummers weer van ouderwetse lengte zijn. Waar op “Photoplay” Jadis de neiging kreeg goed materiaal wat te snel af te werken, krijg ik bij “See Right Through You” het prettige gevoel dat de band de tijd neemt de composities kleur en diepte te geven. Dat betekent bijvoorbeeld dat een in principe wat mindere track als Learning Curve toch glans krijgt dankzij de heerlijke gitaarpartijen aan het einde van de song.

Wat me verder niet verbaast, is dat het vertrek van toetsenist Martin Orford en bassist John Jowitt niets aan de muziek heeft veranderd. De nieuwe ingehuurde krachten heten respectievelijk Arman Vardanyan en Andy Marlow. Ik heb ze een vriendschapsverzoek via Facebook gestuurd, maar voor de rest zijn ze me onbekend. Het is overigens heerlijk om naar Marlow’s soepele baswerk te luisteren in bijvoorbeeld Try My Behaviour. Vardanyan ondertussen leukt de boel aardig op met haast hilarisch gedateerde synthesizergeluiden, maar uit More Than Ever blijkt dat hij een uitstekende pianist is.

Wat me wel verbaast is het feit dat “See Right Through Me” niet ‘gewoon’ via InsideOut is verschenen. Gary Chandler heeft de productie en daarmee vast ook de kosten bij zichzelf gehouden, en – eerlijk is eerlijk – dat is een beetje te horen. De mix is op sommige punten slordig, met te harde achtergrondvocalen, te dik aanwezige toetsen, en te ver naar achteren gemixte drums als gevolg. Het is voor mij niet storend, maar qua geluid had ik van een band als Jadis iets meer geëist.

Dat neemt niet weg dat “See Right Through You” een logisch vervolg is de vorige zes platen van deze Britse band. Nu maar hopen dat we niet hoeven te wachten tot 2018 voordat nieuw werk zich aandient. Tot slot, maar ik weet niet of dat zin heeft hier, raad ik de band aan eens kennis te maken met Madfish, het Snapper-zusje van KScope. Iets voor Progmotion om te lobbyen misschien. In elk geval zie ik nu al uit naar de reissues.