Was voor mij het Mike Oldfield-achtige album “Ojciec Chrzestny Dominika” een net zo verrassende als geslaagde kennismaking met het solowerk van SBB-lid Józef Skrzek. Zo moet ik mijn wenkbrauwen stevig fronsen bij de heruitgave van “Wojna Światów – Następne Stulecie” uit 1982. Het origineel kende eerdere uitvoeringen in 2005 en 2009 en nu is een soort van definitieve versie van dit album uitgebracht.
Wat we horen blijken namelijk de soundtracks te zijn die Józef Skrzek schreef voor zijn landgenoot Piotr Szulkin’s visionaire film ‘Wojna Światów – Następne Stulecie’. Dit betekent, vertaald naar het Engels ‘War of the Worlds – The Next Century’. De film werd opgenomen in de Poolse Volksrepubliek ten tijde van de Koude Oorlog in 1981. Verbaast u zich er dus niet over dat de film pas werd uitgebracht in 1983, terwijl dit soundtrack-album tussendoor al in 1982 uitkwam. Logica en financiën gaan in die tijd achter het IJzeren Gordijn niet hand in hand.
Dat geldt ook voor de stijl en opbouw van de muziek. Alleen in het titelnummer The War Of The Worlds, Dla Aliny (Voor Alina), Szakal (De Jakhals) en Nieznany List (Onbekende Brief) hoor ik wat filmmuziek. Dit komt mede doordat dit vooral instrumentale muziek betreft in verschillende tempo’s, uitdrukkingen en stijlvoeringen.
Uiteindelijk gebruikte de regisseur Szulkin slechts een deel van de muziek die Skrzek gecomponeerd had. Hierdoor is dit album ook prima als soloalbum is aan te merken, want verder zijn het meer op zichzelf staande nummers. Porno Magazin (dit behoeft geen vertaling lijkt mij) en 65th St. Sermon (65e St. Preek) zijn stevige Led Zeppelin- uitvoeringen met Robert Golla als agressieve gastgitarist in de hoofdrol. En over Led Zeppelin gesproken, de blues is bij Skrzek ook nooit ver weg, zoals in het stevige Interception, Wojna Swiatów – Następne Stulecie (De oorlog van de werelden – de volgende eeuw), The Gig en het meer folky Fade Away met Józef’s broer Jan “Kyks” Skrzek op mondharmonica.
Wonderful Sky-Ride springt er voor mij het meest uit, dankzij de Flash and the Pan-zang en een razende saxofoon van virtuoos Tomasz Szukalski, in een ruim zes minuten durend nummer, dat vooral Pink Floyd ademt.
In deze definitieve uitvoering uit 2023 voegde Metal Mind Productions het nummer Wielki Swiat (Big World) toe en zes vroege demo-benaderingen van composities die bekend zijn uit de originele editie. Deze zijn alleen geschikt voor diegenen die het werk van Skrzek willen doorgronden. Voor de rest was en is de stijl en het geluid van dit album nog steeds het handelsmerk van het tijdsbeeld uit begin jaren 80, met een vleugje hoop dankzij nieuwe technische middelen. Het is daarmee een eclectisch en dynamisch album geworden met een flinke snuf bluesrock, afgezet tegen een sombere oorlog der werelden.