Wallner, Kalle

Voices

Info
Uitgekomen in: 2022
Land van herkomst:  Duitsland
Label:  Gentle Art Of Music
Website: www.kallewallner.com
Tracklist
One (5:14)
Two (7:54)
Three (5:56)
Four (6:01)
Five (3:53)
Six (9:30)
Seven. Out (11:14)
Kalle Wallner: gitaar, basgitaar, toetsen, programmering

Met medewerking van:
Yogi Lang: toetsen, programmering
Marco Minnemann: drums
Arno Menses: zang op Three
Tanyc (Carmen Tannich): zang op Six
Voices (2022)

Kalle Wallner (voluit Karlheinz ‘Kalle’ Wallner) is gitarist en (mede-)oprichter van de bands RPWL en Blind Ego, producer en mede-eigenaar van het muzieklabel Gentle Art Of Music en de Farm Studios.

Door de lockdown heeft Wallner tijd gekregen om eindelijk een echt soloalbum te maken. Alleen in de studio met verder niets om handen is het eerste (min-of-meer) instrumentale soloalbum van Wallner tot stand gekomen.

Wallner heeft een zevental nummers weten te componeren, die – in lijn met de symfonieën van grote componisten, zoals Beethoven en Mozart – gewoon opeenvolgend zijn genummerd. De volgorde blijkt overigens belangrijk te zijn omdat de nummers een logisch vervolg zijn op elkaar, ze lopen in elkaar over en elk nummer bouwt voort op zijn voorganger. Uiteindelijk werkt het toe naar een climax.

Een soloalbum van een gitarist is natuurlijk duidelijk een gitaaralbum geworden. De gitaarsolo’s vormen de basis voor het album, zonder daarbij te vervallen in technische capriolen. Geen virtuoze vingervlugge gitaarsolo’s, zoals bij andere gitaargoden (denk aan gitaaralbums van Steve Vai, Yngwie Malmsteen, Joe Satriani, Lars Eric Mattsson en Niels Vejlyt), maar goede gearrangeerde en gecomponeerde arpeggio toonakkoorden in dienst van het nummer. Daarnaast worden het gitaarspel regelmatig afgewisseld of versterkt door elektronische passages en heerlijk toetsenwerk. Ook de stevige drumpartijen ondersteunen de muziek voortreffelijk. Voor de drums heeft Wallner Marco Minnemann weten te strikken. Minnemann laat hier goed van zich horen door zijn voortreffelijk drumwerk, hetgeen overigens eveneens geheel in dienst staat van het nummer. De cohesie en samenhang van het nummer is belangrijker dan de individuele krachtpatserij. De toetsen en programmering wordt grotendeels voor rekening genomen door Kalle Wallner zelf, maar hij wordt hierbij bijgestaan door zijn vriend, medeoprichter van RPWL en zakelijke partner Yogi Lang.




Het enige niet instrumentale nummer is Three. Op dit nummer – dat op 14 januari al als single werd uitgebracht – horen we Arno Menses de vocalen voor zijn rekening nemen. Menses is een Nederlandse muzikant en vooral bekend als zanger van de progressieve rockband Subsignal. Daarnaast heeft hij al eerder meegewerkt op een album van Kalle Wallner, namelijk op het Blind Ego album “Liquid”. Met name door de zang is dit nummer het buitenbeentje op dit album, het doorbreekt de heerlijke vibe die gecreëerd wordt met de overige instrumentale nummers. Begrijp me goed, Three is een voortreffelijk nummer, maar het had beter gepast op een volgend Blind Ego album.

‘Voices not words’ (oftwel in het Nederlands: ‘Stemmen, geen woorden’) is dan ook het algemene thema van dit album. Hoe kun je zonder woorden toch een boodschap overbrengen. Stemmen zijn instrumenten geworden, hetgeen op het nummer Six nog extra wordt benadrukt door de medewerking van zangeres Tanyc. Haar zang wordt gebruikt om klanken aan het nummer toe te voegen, zonder echte tekst. Dit is een meesterlijk zet. Tanyc – echte naam Carmen Tannich Wallner – is een succesvolle Oostenrijkse  zangeres en echtgenote van Kalle Wallner. Haar bijzondere timbre en hoge emotionele, zachte stem zijn een mooie toevoeging aan dit nummer. Samen met haar man Kalle Wallner vormen ze ook het duo Sneak A Peek.

Het slotnummer en absolute hoogtepunt van het album is Seven. Out. De Pink Floyd invloeden spatten hier direct uit je speakers (of koptelefoon). Heerlijk hoe deze muziek kan klinken. De aanzwellende start van dit nummer doet meteen denken deze grootse Britse rockband met nummers als Signs Of Life, Sorrow of Shine On. Ook het gitaarwerk is subtiel en meeslepend om heerlijk bij weg te dromen. De Gilmour-invloeden zijn overduidelijk, het is meer dan duidelijk wie een grote invloed heeft gehad op het gitaarspel van Wallner. Maar Wallner heeft zijn stijl wel zelf doorgevoerd en verbeterd. De volle elf minuten zijn formidabel en nergens verslapt of verveelt dit nummer. Dit nummer kan ondersteunend zijn bij spannende intrigerende filmscenes, rustig op de achtergrond aanwezig zijn, maar ook als een op zichzelf staande compositie dienst doen. Muziek is zoveel meer dan woorden alleen.

Dat uit de Coronapandemie en de lockdowns ook wat goeds is gekomen, bewijst Kalle Wallner met zijn eerste soloalbum. Teveel tijd in zijn eigen studio en een grote hoeveelheid aan ideeën en melodieën hebben geresulteerd in een schitterend album waarin de gitaarmeester eindelijk al zijn inspiratie en creativiteit in heeft kunnen stoppen. Voor de liefhebber van de gitaar, Pink Floyd en RPWL zeker een aanrader.

Send this to a friend